Så får du vanor att stanna – 4 Enkla Knep

Att bygga nya vanor och rutiner kan ibland kännas smått omöjligt. Ofta drar du igång med din nyvunna energi och motivation med en vana. Bara för att någon vecka senare lägga ner alltihopa.

Det här ser vi ofta i samband med nytt år då du ofta kan se massvis med nya ansikten på gymmet. Personer som satt ett så kallat nyårslöfte i att börja träna. Personer som du nu ser träna varje dag. Men som efter någon vecka inte dyker upp mer på resten av året.

Varför är det så svårt att skapa nya vanor och rutiner som håller i längden? Det tänkte vi skriva om i den här artikeln!

Din hjärna vill få dig att spara på energi!

Japp så är det. Din miljoner år gamla hjärna, som levt större delen av sin evolutionära tid på savannen – är skapt för att få dig spara på energi. För tillgången på energi har under större delen av artens liv knappast sett ut som den gör idag

får vanor att stanna kvar
Håll ut och få dina vanor att stanna kvar!

Detta innebär att när vi försöker skapa en ny vana, vilket är något nytt och okänt, kommer vår hjärna få oss att känna ett motstånd. Nya saker och nya vanor kostar till en början energi. Något som vår hjärna alltså vill undvika. Vi ska ju spara energin till när vi ska slåss mot lejon eller springa för våra liv från dem snarare.

Så låt dig inte luras av de initiala känslorna. Träna din viljestyrka så att du kan handla även om du känner ett motstånd. Det går helt klart att träna upp!

Fyra enkla knep för att dina vanor ska stanna

Låt oss då titta på vad du faktiskt kan göra. Vi har redan berört ett av knepen här ovan. Men för enkelhetens skull så ska vi lista alla knepen i ett svep. Grundfilosofin är att övning ger färdighet. Precis som att du kan träna upp dina biceps, så kan du träna upp din viljestyrka!

1. Träna upp din viljestyrka

Som vi nämner ovan så kan och bör du träna upp din viljestyrka. Men hur gör vi det då? Ja, ett enkelt sätt är att exempelvis kliva upp direkt när ditt alarm ringer på morgonen. Varje gång du snoozear trots att du tänkte kliva upp, så ger du vika och sviker dig själv.

Genom att istället kliva upp direkt, trots att du känner ett initialt motstånd, så tränar du istället upp din viljestyrka.

Andra sätt att träna upp din viljestyrka är att inte motstå godis, fika och annan frestelse när du har som mål att gå ner i vikt.

2. Ha rimliga ambitioner

Om du har som mål att gå från soffpotatis till att införa en träningsvana där du tränar varje dag bör du tänka om. Att inte ta för stora kliv när du skapar nya vanor är ett bra sätt att får vanor att stanna.

I exemplet med träning bör du därför sätta ett rimligt mål där du kanske börjar med att införa vanan att träna en eller två gånger per vecka.

Det fina är att när du väl fått de första enklare vanan att stanna. Så kommer det vara mycket enklare att bygga vidare på vanan och till slut nå det där galna målet du ville sätta på en gång. Skillnaden är att du då har mycket större möjlighet att få vanan att stanna.

3. Prioritera din nya vana

Om du ska införa en vana som inte är direkt kopplad till att du gör den en viss tid, ska du se till att göra den så tidigt som möjligt under dagen. Låt oss åter ta exemplet träning. Om du ser till att du tränar bland det första du gör, är chansen betydligt större att det blir av än om du väntar till senare under dagen.

Ju längre tiden på dagen går, desto mindre energi kommer du ha kvar.

Se därför till att använda din dagliga energi till dina viktigaste saker först. Så som att införa nya vanor som du vill ska stanna kvar!

4. Var beredd på bakslag!

Vi kan inte nog understryka hur viktigt det är att hantera bakslag rätt. Du kommer falla tillbaka i dina gamla hjulspår någon gång under resan. Så se till att vara beredd på det. Samt att du fortsätter resan trots bakslaget.

Allt för många ser hela resan mot en ny vana som förstörd bara för att de bryter trenden. Gör inte det misstaget.

Att bryta trenden kommer i det långa loppet bara vara ett hack i kurvan för dina nya vana. Så upp på hästen igen och kämpa vidare efter ett bakslag!

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng