Leva i nuet – tips för medveten närvaro

leva i nuet tipsHur ofta är du helt närvarande när du umgås med andra, ser på TV eller läser en bok? Hur ofta är du helt närvarande och känner att du kan leva i nuet?

Det är väldigt sällan vi är helt närvarande. Framförallt om vi inte övar oss på det. 

Hur många gånger får vi till exempel läsa om något i en bok, bara för att några tankar pockat på vår uppmärksamhet?

Så hur kan du bli bättre på att leva i nuet?

Att inte leva i nuet

Att inte vara helt närvarande kan innebära att du pratar med andra, men samtidigt tänker på andra saker. Du ser på film men oroar dig kanske för något du ska göra dagen därpå och hänger därför inte med i handlingen i filmen.

Ångest är egentligen en form av oro för något som har eller vi tror ska hända. Saker som inte är här och nu med andra ord. Känner du mycket ångest så kan det vara ett tecken på att du ofta befinner dig utanför nuet i dina tankar. Medvetet som omedvetet.

Kanske diskar du, men i dina tankar funderar du bara på det du ska göra efteråt. Diskningen, städningen, och många andra vardagliga sysslor är helt enkelt stunder där vanligtvis inte lever i nuet. Utan antingen funderar på saker som hänt eller oroar sig för saker i framtiden och hela tiden skyndar sig förbi dessa sysslor.

Att leva i nuet

Varför ska vi leva i nuet?

För mig är svaret enkelt. Livet är ju här och nu. Inte igår eller i morgon utan här och just precis nu. Varje gång du funderar på vad du ska göra härnäst eller på något som hänt, riskerar du att missa livet som är här och nu.

Men om du hela tiden rusar runt och oroar dig för eller tänker på saker som hänt eller som kanske kommer hända så missar vi ju själva livet.

En väldigt stor del av vår oro och jobbiga känslor skapar vi själva med hjälp av våra tankar. Du kan säkert själv komma på gånger då du gått runt och oroat dig för något, en muntlig presentation, en jobbintervju eller liknande. Många gånger kanske vi oroar oss flera dagar eller veckor i förväg.

Snacka om att slösa bort tid av sitt liv. Om vi istället försöker leva i nuet, så kommer den jobbiga saken, som en jobbintervju endast vara jobbig när det sker.

Med andra ord en timme istället för 2 veckor.

Och väldigt många gånger är sakerna vi oroar oss för inte i närheten av så jobbiga i verkligheten som när vi målar upp dem i våra tankar. Vi oroar oss alltså väldigt ofta helt i onödan.

Hur kan vi bli mer närvarande?

Hur ska vi då bära oss åt för att leva mer i nuet? Jag är verkligen ingen expert på området utan jag jobbar varje dag med att själv bli mer närvarande i nuet.

Om du läser på lite i ämnet så handlar det om att släppa fokuset på alla tankar och snurr i skallen. Ett bra sätt kan vara att fokusera på sin andning.

Det finns många anledningar till att mindfulness blivit så populärt på senare år. En av anledningarna är att det hjälper oss bli bättre på att leva i nuet.

En form av mindfulness handlar om att lägga märke till hur du andas in och andas ut. Om det är långa eller korta andetag. Ett sätt kan vara att räkna 1 när du andas in, 1 när du andas ut osv upp till 10. Varje gång du tappar fokus på nuet får du börja om.

Det här är verkligen inte enkelt. Speciellt inte i den stressiga vardag som många lever i. Men det går!

Leva i nuet och upptäcka omgivningen

Jag brukar gå en särskild runda med min hund varje dag. När jag gjorde det häromdagen så övade jag mig på att vara mer närvarande. Vanligtvis går jag runt och tänker på vad jag ska göra när jag kommer hem, eller oroar mig för något.

Den här gången insåg jag att även fast jag gått samma runda i snart ett år, så hade jag aldrig riktigt varit där när jag gick. Jag la helt plötsligt märke till saker som jag inte ens sett förut. Det kändes väldigt skönt att leva i nuet på den där promenaden. Oavsett hur många viktiga saker jag hade att göra när jag kom hem, så var ju livet där under min promenad.

Övning för att bli bättre på att leva i nuet

Hur ska du då bära dig åt för att bli bättre på att leva i nuet? Det finns många övningar som ofta är väldigt enkla. Låt dig därför inte skrämmas av enkelheten i dessa övningar.

Just enkelheten i övningarna är själva finessen. Det är samtidigt inga quick-fixes där du får resultat på en gång. Lite som med kondition. Du märker ingen skillnad första, andra eller tredje gången. Men efter någon vecka så känner du dig plötsligt piggare.

Precis så är det med att öva på närvaro och att leva i nuet. Här följer en enkel övning som du kan implementera i ditt liv redan idag.

Notera din andning

Att lära sig notera sig andning är en väldigt enkel och användbar övning för ökad närvaro. Det går att göra på lite olika sätt. En enkel och effektiv variant är att sätta sig i lugn och ro och sedan följa din andning i några minuter.

Bli medveten om din andning

  1. Notera hur luften strömmar in genom näsan

    Hur känns luften? Varm eller kall?

  2. Känns hur luften fyller lungorna

    Notera hur din mage lyfter när du andas in. I takt med att dina lungor fylls med luft. Tänk dig att luften är energi som sedan förs ut till kroppens alla delar.

  3. Notera din utandning

    När du andas ut genom näsan så kan du återigen notera hur luften känns. Är luften du andas ut exempelvis varmare än den du andades in?leva i nuet övning

Är du bra på att vara närvarande och har du något knep för hur man blir bättre på det?

Du gillar kanske också...

6 svar

  1. Jonas skriver:

    Väldigt bra skrivit! Fler borde tänka på detta för livet går snabbt förbi och om man räknar på hur mycket tid man slösar bort på att oroa sig så är det väldigt tråkigt. Det blir till att träna på att leva i nuet, tack för det.

  2. Sundare nu! skriver:

    Tack för ett tänkvärt och inspirerande inlägg! Det är verkligen något att jobba på det där. Jag är en bit på väg, men har långt kvar innan jag befinner mig här och nu. 🙂

  3. Linnéa skriver:

    Hej! Mycket bra detta ska jag verkligen tänka på. Jag är en skolungdom som går mitt första år på gymnasiet och jag har riktigt svårt för att leva i nuet! Det är ett stort problem för mig har jag insett. Har du några tips på hur en skolungdom ska gå tillväga? Jag menar vi måste oroa oss för vi vet att vi ska ha prov eller muntlig redovisning inom en kort tid, vad kan man göra för att inte gå och tänka på det hela tiden?

    • Fredrik skriver:

      Hej Linnea!
      Oavsett vilken situation man befinner sig i så är övningarna vi beskriver här lika användbara. Samtidigt så kan det vara extra svårt och kräva extra mycket övning om man som du har en väldigt stressig tillvaro. Men det betyder inte att det inte går.

      Ett tips till dig är därför att börja varje morgon med att göra andningsövningen där du tar några djupa andetag och fokuserar på just själva andningen. Försök följ med när du andas in luften samt när du andas ut den. Lägg märke till allt som har med din andning att göra, så som att magen reser sig när du andas in för att sedan sjunka in när du andas ut igen. Till en början kommer du märka hur lätt du distraheras av tankar som flyger runt i skallen. Försök då att tacksamt notera tankarna och sedan låta den passera, för att sedan återgå till att fokusera på din andning.

      Ju mer du över dig på det här desto bättre kommer du bli på närvaro. Ungefär som att din kondition förbättras ju mer du springer. 🙂

      Lycka till och ge inte upp! Det går att bli väldigt mkt bättre på att vara närvarande bara man tränar sig på det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng