Vårstäda bland dina vanor

vårstäda bland vanornaNu börjar våren äntligen kika fram här i Sverige. Snön smälter sakta men säkert bort samtidigt som omgivningen blir lite grönare och dagarna ljusare. Det är en underbar tid kan jag tycka och ett perfekt tillfälle att fylla på med energi när dagarna blir ljusare och solen börjar värma.

För många så kommer våren även med den årliga vårstädningen där du kanske rensar upp i trädgården eller kring huset för att det ska bli lite mer ordning. Du kanske bor i lägenhet och ser därför till att rensa på vinden och i garderoberna nu när våren är här.

Att göra en rejäl vårstädning är bra. Vi tar helt enkelt bort det gamla och överflödiga så vi istället får mer fria ytor och plats till det nya.

Att vårstäda i sin fysiska bemärkelse är givetvis bra, men något som kan vara ännu viktigare för din personliga utveckling är att du passar på att vårstäda bland dina vanor. Det har nu gått en tid sedan årskiftet när du satte upp dina mål för året och nu när våren är här så är det ett utmärkt tillfälle att se över vart du står och framförallt hur dina vanor utvecklats.

Våra vanor bygger våra liv

Jag brukar ofta säga att om våra mål och drömmar fungerar som riktlinjer i våra liv, så är det våra vanor och rutiner som är färdmedlet. Med det så menar jag att det är sakerna du gör och inte gör varje dag, som kommer avgöra var du står i förhållande till dina mål i framtiden.

Låt mig ta ett väldigt enkelt exempel. Låt oss säga att ditt mål är att stå på skidorna och ta dig igenom Vasaloppet nästa år. Ett SMART mål som är både väl definierat och tidsbundet. Det som avgör hur bra rustad du är att ta dig runt loppet när du står där om ett år, är hur dina vanor har sett ut under tiden fram dit. Låt oss säga att du haft som vana att träna och äta rätt varje dag, samtidigt som du sett till att få bra sömn. Dessa vanor har då tagit dig betydligt närmare ditt mål.

Har du å andra sidan ett gäng dåliga vanor, så som att du röker, äter onyttigt några gånger per vecka samt slarvar med träningen, ja då kommer du vara betydligt längre ifrån det mål du satte upp.

Gör en vårstädning bland dina vanor

Nu när våren är här så är det ett utmärkt tillfälle att se över dina mål samt även dina vanor, för att se om du med dessa rör dig närmare eller längre ifrån målet. Om du ännu inte satt upp några mål så kan det vara läge att göra det nu. Läs gärna vår artikel om SMARTa mål.

Gå nu igenom varje mål för sig och lista vanor du gör som tar dig närmare ditt mål, samt vanor du undviker som också tar dig närmare ditt mål. Alltså:

  • Vanor du har som tar dig närmare ditt mål.
  • Vanor du undviker som tar dig närmare ditt mål.

Den första punkten är ganska självklar. Det vi menar med den andra är helt enkelt saker och vanor du valt bort för att komma närmare ditt mål. Exempel på det kan vara att du inte längre röker, dricker eller äter ohälsosamt. Sakerna vi väljer att inte göra kan vara minst lika viktiga som de saker vi väljer att göra.

Nästa steg blir att lista saker du gör som tar dig längre bort från ditt mål, samt saker du undviker som också tar dig längre bort från ditt mål.

  • Vanor du har som tar dig längre ifrån ditt mål.
  • Vanor du undviker som tar dig längre bort ifrån ditt mål.

För att vi snabbare ska nå våra mål så är det självklart viktigt att vi har vanor som tar oss närmare målet, men minst lika viktigt att ha koll på vanorna som samtidigt arbetar i motsatt riktning. Vanor i den här kategorin kan vara att du äter skräpmat ett par gånger i veckan, röker eller kanske dricker onödigt mycket. Du kanske har som mål att skapa en bättre relation till din sambo och då kan en vana som du undviker vara att du undviker att prata om problem, som då tar dig längre ifrån målet att ni ska få en bättre relation.

Enkelt sett så dyker sakerna som borde vara i den första kategorin, alltså saker som du gör och som samtidigt tar dig närmare dina mål, upp i kategori nummer fyra om du undviker dessa.

När du nu listat vanor i varje kategori så är det dags att se över hur stor vikt varje grupp har. Poängen här är att vanorna som finns i de två första grupperna ska väger betydligt tyngre än de som finns i grupp nummer tre och fyra. Nu har du din chans att faktiskt ta lärdom av de du kommer fram till och därmed se till att du väljer vanor noga, samt bryter dåliga vanor som tar dig längre ifrån dina mål.

Kom ihåg att precis som att det är viktigt att ha SMARTa mål så är det våra vanor som avgör hur vi rör oss mot våra mål. Se till att dina vanor är i linje med dina mål och att de tar dig närmare dessa, istället för längre ifrån. Även om en vana kan kännas ynklig och obetydlig om den utförs en gång, så kommer det i längden summeras ihop och över tid får det enorma effekter på ditt liv och dina mål.

Rör du dig i rätt riktning mot dina mål eller tar dig dina vanor längre ifrån dem just nu? 

Tips på liknande artiklar

3 Svar

  1. R skriver:

    Att ”undvika att tala om problem” med sin sambo låter som ett dåligt råd.

  2. R skriver:

    Oj, läste lite fel, det var två ”undviker” som ställde till det för mig. Ber om ursäkt.

    • Fredrik skriver:

      Hej R, det är nog ganska lätt att misstolka den meningen om man läser snabbt men som du skriver så är det förmodligen en väldigt dålig ide att undvika tala om problemen. 🙂

      Tack för din kommentar!
      /Fredrik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.