Träna din uppmärksamhets muskel

träna på att bli mer uppmärksamEtt koncept som jag verkligen fallit för är det här med Mindfulness. I korthet innebär det att leva i nuet.

Jag vet själv med mig hur enkelt det är att fastna i grubblerier, att vara ängslig för saker som hänt eller vara orolig för saker som ligger framför en.

Vilken otrolig slöseri med tid och energi det är. För livet är verkligen här och nu, och ju mer du tränar dig på att vara i nuet, ju mer du tränar upp din uppmärksamhets muskel, desto mer kan du ta del av här i livet.

Ett sätt för dig att bli mer uppmärksam och vaken på nuet är med hjälp av mindfulness övningar. Det finns många varianter på dessa övningar och många kan säkert kännas flummiga och diffusa.

Men det handlar om att träna din kropp på att vara lugn och att träna den på att vara uppmärksam på saker som händer runt omkring dig.

Övningar för att träna din uppmärksamhets muskel

Nu tänkte jag tipsa om övningar som jag använder mig av för att bättra på min uppmärksamhet. Innan du fortsätter läsa vill jag påminna dig om att resultatet från dessa övningar kommer först när du tar dig tid och gör övningar dagligen. Precis som att du borstar tänderna varje dag och inte 7 gånger en dag i veckan, så gäller det att få in detta till en vana.

Promenad

En härlig promenad är ett utmärkt tillfälle att träna upp din uppmärksamhets muskel. Istället för att gå runt och grubbla saker när du går, ska du fokusera på din omgivning och verkligen ta del av den. Fokusera på träd och buskar och försök att verkligen ta in det du ser. Vad har löven för färger, hur luktar det osv.

Försök att vara så närvarande du kan under din promenad, och samla på dig av alla intryck det ger dig.

Grundning

Grundning innebär att man förnimmer kroppens olika delar. Det finns olika sätt att göra detta på och här tänkte jag beskriva ett sätt du kan utföra detta på. Som jag skrev om i ett tidigare inlägg så finns det en gratis app om mindfulness, där en av övningarna är just grundning. Ladda gärna ner den om du har en smartphone.

Börja övningen med att sätta dig bekvämt på en stol eller lägga dig på rygg. Fokusera sedan på andetaget i magen, notera hur din mage expanderar och sjunker ihop i takt med dina andetag.

Flytta sedan uppmärksamheten mot toppen av ditt huvud. Känn efter alla förnimmelser i det här området. Kom ihåg att det inte finns något rätt eller fel sätt att känna, utan det handlar om att uppmärksamma hur det faktiskt känns just nu.

Flytta sedan fokus till ansiktet och alla delar här. Leta efter förnimmelser i det området. Därefter flyttar du fokuset systematiskt genom hela kroppen, ända ut i tårna.

När du rört dig genom alla delar så kan du fokusera en stund på hela kroppen. Uppmärksamma förnimmelser och känslor som dyker upp, utan att döma dessa. För det är viktigt att du inte dömer dessa utan enbart uppmärksammar.

Grundning är något du kan göra vart du än befinner dig. Ett utmärkt verktyg att träna på för att bli mer uppmärksam och bättre på att leva i nuet.

Har du något bra tips på hur man blir bättre på att leva i nuet?

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.