Tips för bättre sömn

tips bättre sömnEn väldigt viktig faktor för vårt välbefinnande är att vi sover tillräckligt länge. De allra flesta kan nog medge att de i perioder slarvar med sömnen av en eller annan orsak, men har det samtidigt blivit en vana så är det inte alls bra och det är dags för dig att försöka ändra på den vanan.

Sen finns det givetvis personer som lägger sig i tid men för den delen ändå inte kan sova. I vissa extrema fall så kan detta bero på medicinska orsaker varav du bör kontakta din läkare. Men om det handlar om dåliga vanor som lett till att din sömnkvalitet försämrats så finns det faktiskt en hel del du själv kan göra.

Kom ihåg att kvaliteten på din sömn och hur utvilad du känner dig sätter prägeln för hur du kommer må och prestera dagen efter. Därför borde det vara högst intressant för dig att skaffa en bättre sömn så att du kan prestera på topp under dagarna. Det ger vi tips på i den här artikeln.

Vad är tillräcklig sömn?

Vissa kanske pratar om att de klarar sig på att enbart sova tre timmar per natt. I många fall så har deras kropp på något sätt vant sig med detta varav de själva tror att dessa tre timmar är tillräckligt för att deras kropp ska fungera optimalt, men så är verkligen inte fallet. Människan är gjord för att sova 6-9 timmar per dygn för att fungera optimalt. Om du påstår att du klarar dig på enbart tre så beror det förmodligen på att du vant dig vid ett tröttare tillstånd och därför tror att detta är ditt normaltillstånd.

När vi slarvar med sömnen på det sättet så är det många funktioner som inte fungerar optimalt. Det är ju faktiskt under vila som kroppen byggs upp och återhämtar sig. Det här är extra intressant för dig som styrketränar och vill bygga muskler då det är under sömn av god kvalitet som detta görs. Slarvar du med sömnen så kan du förvänta dig betydligt sämre resultat av din styrketräning.

Tips för bättre sömn

Om vi nu säger att du hamnat i lite dåliga vanor som försämrat din sömnkvalitet radikalt så vill du säkert veta vad du kan göra annorlunda för att förbättra denne igen. Här kommer några konkreta tips som kan göra underverk för hur bra du sover.

  • Följ dina sovtider – Vi har alla olika dygnsrytmer beroende på vilka vanor vi har. Se till att du utnyttjar dina när du ska sova. Är du en kvällsmänniska som gillar att sitta uppe och arbeta eller plugga till sent in på småtimmarna så är det optimalt om du kan utnyttja detta. Men då lär du vara beredd att offra förmiddagen så att du får dina 6-9 timmars sömn varje natt. Är du en morgonmänniska så är det tvärtom att du får offra några timmar på kvällen för att istället komma i säng i tid.
  • Motionera under dagen – Det kommer väl inte som en chock att träning och motion kommer förbättra din sömn. Bara genom att ta en halvtimmes promenad varje dag så kan du förbättra din sömn avsevärt. Undvik däremot att träna högintensivt alldeles innan sängdags då kroppen då går upp i varv och det kan då kännas svårt att slappna av direkt. Så träna gärna senast några timmar innan läggdags.
  • Ha svalt i rummet – En annan viktig faktor som påverkar hur lätt vi har att somna samt hur bra vi sover, är klimatet i rummet. De allra flesta sover bättre om det är lite svalare i rummet. Se därför till att du vädrar i god tid innan sängdags så att temperaturen är sval och behaglig när du ska sova.
  • Undvik alkohol – Du kanske har varit med om att du bokstavligt talat däckat efter att ha druckit för mycket alkohol och sedan sovit ruset av dig följande natt. Som du kanske inser så är detta inte sömn av bra kvalitet för din kropp, även om du varit utslagen hela natten. Kroppen har haft fullt upp med att ta bort de gifter som alkohol innebär för kroppen, något som påverkar din sömnkvalitet negativt och framförallt du som tränar och vill stärka din kropp. Pröva att skippa alkohol helt i några veckor och se vilken påverkan det får på din sömn.
  • Undvik Koffein – Ett annan ”gift” om man så vill är koffein som du hittar i kaffe, cola och svart te med mera. Detta är en nervstimulant som gör att du blir piggare och ökar samtidigt hjärtslag och en massa annat. Detta kan givetvis vara positivt om du vill vara fokuserad och pigg under dagen, men på kvällstid kan det få väldigt tråkiga konsekvenser för din sömn. Den stora boven i din dåliga sömn kan helt enkelt vara att du dricker för mycket kaffe eller att du dricker svart te för sent på kvällarna. Testa att sluta med detta eller byt ut det mot rött te som inte innehåller koffein. Detta kan få stor inverkan på hur lätt du har att somna på kvällarna.
  • Ät magnesium – Många menar på att magnesium är ett riktigt superämne som gör en massa bra för din kropp. Bland annat gör det att du sover bättre och känner dig mer utvilad morgonen efter. Utan att gå in i allt för djup diskussion kring magnesiumets effekt så kan vi konstatera att det är ett livsviktigt ämne för kroppen och att det vid brist kan påverka din kropp och din sömn negativt. Därför kan det vara intressant att prova ett magnesium kosttillskott. Här kan du köpa ett prisvärt magnesium tillskott från Gymgrossisten.
  • Träna avslappning – Precis som att motion och träning kan göra dig mer avslappnad på kvällen, så är även rena avslappningsövningar minst lika bra. Det finns många varianter på detta och här gäller det att hitta övningar som passar dig. Något som är väldigt populärt idag är mindfulness vilket öven förbättrar din förmåga att leva i nuet. Verkligen något alla borde testa på.

Som du märker så finns det många sätt att förbättra vår sömn och bara genom att motionera mer eller lyssna mer på din inre dygnsrytm så kan det få stor positiv effekt på din sömnkvalitet.

Dela gärna med dig i en kommentar om du har fler tips på hur man kan sova bättre om nätterna.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.