Tacksamhet

tacksamhetVisste du att det finns en enorm positiv kraft i att känna tacksamhet. När vi pratar om att må bra och vara lycklig så är det kanske inte alltid så lätt alla gånger att tänka positivt. Vad som däremot är betydligt enklare är att känna just tacksamhet. Du ändrar då din syn på livet vilket i längden kommer få dig att må betydligt bättre och känna dig lyckligare.

Tacksamhet är förmodligen ett av de bästa verktygen för att vi ska känna oss lyckliga och må bra i vardagen. För mitt i all stress och elände så finns det massor av saker vi kan vara glada och tacksamma för. Lär du dig bara att se dessa så kommer det få en enorm inverkan på hur bra du mår.

Skriv i tacksamhetsboken

Något som vi har skrivit om flertalet gånger tidigare är tacksamhetsboken. Det är ett enkelt verktyg du kan använda för att helt enkelt må bättre och känna dig lyckligare. Det finns flera studier som gjorts på olika skolklasser där barnen har fått skriva i sina tacksamhetsböcker varje dag vilket visar sig få eleverna att må betydligt mycket bättre.

Det bästa med det här verktyget är att det är otroligt enkelt och inte tar längre tid än att borsta tänderna. För att enkelt beskriva hur tacksamhetsboken fungerar så kan vi säga att.

  • Varje kväll innan du går och lägger dig så skriver du först ner tre bra saker du gjort idag. Det kan vara allt ifrån att du hämtade barnen på dagis till att du tentapluggade i åtta timmar. Det här är ett sätt för att öka din självkänsla och lära dig se dina bra saker istället för att som så många gör fokusera på de negativa.
  • Efter att du skrivit ner tre bra saker så ska du skriva ner tre saker du är tacksam för. Det kan vara allt ifrån att du är frisk och kry till att du är tacksam för att någon höll upp dörren för dig idag.

Få sedan in det här till en vana att först skriva tre bra saker om dig själv och sedan fortsätta med att skriva tre saker du är tacksam för. Börja redan idag och jag kan nästan lova att du kommer se världen på ett mer positivt sätt när du väl fått in den här rutinen.

För att ge ytterligare några tips som kan vara bra att tänka på så är det att.

  • Skriv i en fysisk bok eller ett block. Poängen är att det sätter sig mycket bättre om du faktiskt skriver ner det, mot att du bara tänker det för dig själv.
  • Skriv i din bok det sista du gör innan du går och lägger dig. Flera studier visar att det ger absolut störst effekt och skriver du på morgonen istället så får det inte alls samma positiva inverkan på ditt liv med tanke på att de då lätt försvinner i vardagens brus.
  • Tänk på att varje dag komma på nya saker som du är bra på och som du är tacksam för. Skulle du skriva samma sak dag efter dag så skulle övningen bli mekanisk och sluta ge effekt. Så nya saker varje dag är viktigt.

 

Tacksamhet varje dag

Sist men inte minst så tänkte vi ge ett supertips innan vi avslutar artikeln. Nämligen att visa din tacksamhet mot andra! Genom att visa din uppskattning och tacksamhet mot andra så kommer du inte bara att göra dem en jättetjänst utan du kommer även själv bli att må betydligt bättre. Testa så ska du få se! Om du gör det till en vana att varje dag vara och visa tacksamhet så kommer det få en enorm positiv inverkan på ditt liv.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *