Självkänsla: Hur du ser på dig själv

självkänsla: hur vi ser på oss självaTvå otroligt viktiga faktorer för vår personliga framgång och välmående är att ha både bra självförtroende och god självkänsla. De allra flesta har bra koll på vad självförtroende handlar om, vilket kan sägas är vår tro på vår prestation och hur vi klarar av att göra saker. Men självkänsla då, vad handlar det om och varför är det så viktigt att ha just bra självkänsla för att vi ska må bra och vara lyckliga?

Det här är en ganska lång artikel där vi försöker reda ut vad självkänsla är för något, varför det är så otroligt viktigt för att vi ska må bra och känna oss lyckliga. Sen kommer även en massa knep för hur du kan öva upp din självkänsla! Så hämta en stor kopp kaffe eller the och gör dig beredd på att lära dig massor om den viktiga grundpelaren i vårt välmående – självkänslan!

 

Skillnad på självförtroende och självkänsla

Först och främst kan det vara bra att reda ut skillnaderna mellan att ha bra självförtroende och en god självkänsla, för det är väldigt vanligt att dessa blandas ihop. Då kommer du även förstå varför bra självförtroende inte räcker om vi samtidigt vill må bra.

Man brukar säga att självförtroende är vår tro på oss själva och vår förmåga att prestera. Du kan säkert själv komma på massor av situationer i ditt liv där ditt självförtroende satts på prov. Tänk dig till exempel att chefen på jobbet frågar om du kan hålla i en presentation på nästa möte. Eller du kanske tränar någon lagsport och tränaren kommer fram och frågar ifall du kan tänka dig att vara lagkapten.

I båda dessa situationer kommer ditt självförtroende ställas på prov, och beroende på om du har ett bra eller dåligt självförtroende kommer du känna olika inför situationen. Om du har ett gott självförtroende så kommer du se detta som världens chanser, en möjlighet att visa vad du går för och växa. Har du å andra sidan ett skadat självförtroende så kommer du kanske istället känna en viss ångest inför dessa uppgifter och helt enkelt inte tro på din förmåga att klara av dem.

Självförtroende är alltså vår tro på förmågan att klara av en uppgift.

Du kanske tänker tillbaka till skolan och att vissa personer verkade vara födda med bra självförtroende, att det helt enkelt var något förutbestämt precis som att vissa har blå medan andra har gröna ögon. Är det då så att självförtroende är något förutbestämt vi föds med? Nej! Vår självförtroende bank är något som fylls på och minskas hela tiden beroende på hur vi agerar i olika situationer. Det kan helt enkelt tränas upp.

Nu när du har stenkoll på vad självförtroende är så kan det vara bra att kika närmare på självkänsla. Du kanske frågar dig själv varför det inte räcker med enbart ett gott självförtroende för att du ska bli framgångsrik och nå dina mål. Det kommer säkerligen att räcka långt för att bli framgångsrik, men vill du må bra och vara lycklig på kuppen så krävs det att självkänslan är minst lika god!

Din självkänsla handlar alltså om hur du ser på dig själv och ditt egenvärde. Så oavsett hur bra du presterar så är det din självkänsla som avgör hur bra du mår och hur lycklig du känner dig. Så om självförtroendet avgör hur du ser på din förmåga att klara en uppgift, så är det självkänslan som avgör hur du ser på dig själv när du utfört uppgiften.

Självkänsla är precis som kondition en färskvara och något vi måste arbeta med hela tiden. Men till skillnad mot kondition så handlar det om små knep i vardagen som du kan ta till för att förbättra din självkänsla. Men mer om det senare.

Att ha bra självförtroende innebär inte automatiskt att du har en god självkänsla. Det är därför som toppidrottsmän och kvinnor samt toppledare inom industrin ändå kan känna sig misslyckade och dåliga trots sina bra prestationer.

 

Så upptäcker du dålig självkänsla

Vad är det då som händer när vi har dålig självkänsla och hur kan vi upptäcka varningssignalerna i tid? Det finns några klassiska saker som kännetecknar dålig självkänsla.

 

  • Du känner dig misslyckad – Hur bra du än presterar och hur mycket du än får gjort så känner du dig fortfarande misslyckad och dålig. Detta är ett tydligt exempel på att du behöver jobba med din självkänsla.
  • Du jämför dig med andra – En annan vanlig sak är att du jämför dig med andra. Det är helt plötsligt andras prestationer och värde som avgör ditt egna värde. Det kan handla om att du sitter i ett rum med ett gäng personer där du känner dig som en av de smartare eller snyggare personerna. Du mår bra helt enkelt. En stund senare kommer den där personen in som är strået vassare än dig eller som du anser ser lite bättre ut. Helt plötsligt börjar du jämföra dig med personen och känner direkt att du inte är värd ett skvatt. Detta är vad dålig självkänsla gör. Innan personen var där så var du på topp, medan efter den kom in så var du helt plötsligt inte ens värd vatten. Du jämför dig med andra för att avgöra ditt egna värde.
  • Du känner dig ständigt trött – Något som också är vanligt om du har dålig självkänsla är att du känner dig ständigt trött och seg. Du tycker ju inte att du är värd så mycket utan går ner i tempo och lunkar runt istället.
  • Du blir lättirriterad – Du har säkert varit med om perioder då du tar åt dig av allt någon säger likt en tvättsvamp. Att skämta med dig blir som att nudda en kaktus. Din förmåga att kunna ta skämt på rätt sätt är en bra indikation på din självkänsla för stunden.
  • Du är aldrig nöjd – Trots topprestationer och framgång efter framgång så känner du dig fortfarande inte nöjd. Du känner ju att du kan bättre och att den där prestationen inte alls var något speciellt.
  • Du väntar på att bli avslöjad som bluff – Du kanske har landat ett riktigt bra jobb eller befinner dig i en position som många önskar att de hade. Men om din självkänsla är låg så kanske du inte njuter av det utan går istället runt och väntar på att någon ska avslöja dig som bluff. I dina egna ögon är du inte värd något så därför tror du att det bara är tillfälligheter som gjort att du hamnat där och att andra snart genomskådar detta.

 

Du kanske ser ett tydligt mönster i punkterna ovan. Vi blir på något sätt att se världen genom ett dåligt filter när vår självkänsla är körd i botten. Vi blir lättirriterade, ger aldrig beröm till oss själva utan känner oss allmänt dåliga jämt.

 

Träna upp din självkänsla

öva upp din självkänslaPrecis som vi skrev innan så är självkänsla precis som kondition en färskvara som vi kan träna upp. Du har med andra ord lika bra förutsättningar att må bra som den där stolliga personen i din skolklass som verkade vara född med världens bästa självförtroende och självkänsla.

Att träna upp sin självkänsla handlar mycket om hur vi agerar i vår vardag och sedan hur vi resonerar med oss själva. Här kommer i vilket fall som helst några enkla knep på hur du kan börja öva på din självkänsla redan idag. Många knep har du kanske stött på tidigare.

 

Självkänsla bankboken
Det här är ett av våra favoritknep för att bättra på självkänslan. Mycket av vårt välmående handlar om vad vi väljer att fokusera på och därför håller i våra tankar. Man brukar säga att du blir vad du tänker, precis som att du blir vad du äter.

När vi har dålig självkänsla och mår dåligt har vi en tendens att endast fokusera på det negativa hos oss själva. Som vi skrev innan så ser du världen genom ett negativt filter. Detta är något du kan ändra på genom att öva dig på att istället fokusera på de positiva sakerna hos dig själv. Ett perfekt sätt att göra det på är genom att skriva i din självkänsla bankbok!

Gör helt enkelt så att du skaffar ett litet block med flera sidor som du har liggandes bredvid sängen. Det sista du gör innan du ska sova varje kväll är att du skriver ner tre bra saker om dig själv från dagen samt tre saker du är tacksam för. Detta är hur enkelt som helst men ser du till att göra detta varje kväll så kommer det göra underverk på hur du mår och hur du ser på dig själv!

Några tips för att komma igång är att alla saker, små som stora är bra, så länge de är positiva. Du kan till exempel skriva att ”idag var jag bra för jag storstädade hela lägenheten”. Eller kanske ”idag var jag bra som pluggade hela eftermiddagen istället för att se på tv”. Det ska alltså vara bra saker du gjort just den dagen.

När du skrivit tre bra saker om dig själv så skriver du ner tre saker du är tacksam för. Även här gäller det att verkligen tänka till och inte skriva samma saker dag efter dag, då ger det ingen effekt. Du kan till exempel skriva ”tack för att kollegan ville äta lunch med mig idag” eller ”tack för att sambon städade hela huset”. Kom ihåg, nya saker som du är tacksam för varje dag så du verkligen får tänka till!

 

Motionera
Det är få saker som är så effektiva på vårt välmående som träning och motion. Då pratar vi inte om några dyra gymkort om du inte känner för det utan raska promenader är en otroligt bra början. Motion ger oss ett lyckorus som varar länge efteråt, ett lyckorus som kommer göra allt annat i din vardag enklare. Se till att du rör dig minst 30 minuter varje dag så kommer du få en rejäl dos extra energi och ork varje dag.

 

Visa din tacksamhet
Tacksamhet är ett så otroligt starkt vapen för att vi ska må bra. Samtidigt är det något vi i regel är dåliga på att visa mot andra. Ett enkelt knep för att du själv ska bli att må bättre och öka din självkänsla är att helt enkelt visa din tacksamhet och uppskattning mot andra.

När du ser någon som gör något bra, se då till att du berättar det för den personen. Att få se andra ta åt sig av din positiva feedback kommer slå tillbaka och även få dig själv att må bra. Se till att detta blir något du gör för vana, att tala om när du är tacksam för något eller när någon gör något bra.

Det här blev en ganska lång artikel om vad självkänsla är för något och hur du kan arbeta med den. Kom ihåg att den precis som kondition är något du hela tiden måste arbeta med för att hålla i skick. Börja redan idag med tipsen du fått i den här artikeln.

 

Andra artiklar som kan vara intressanta att läsa vidare

Tips på liknande artiklar

2 Svar

  1. mars 31, 2015

    […] Självkänsla […]

  2. februari 21, 2016

    […] del, inkl mig själv för längesedan, trodde att självförtroende och självkänsla var samma sak men så är det inte.  Med självkänsla menas att man känner att man har ett eget […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.