Så uppnår du dina mål

så uppnår du dina mål

När klockan slår tolv på nyårsafton och ett nytt år träder in i kalendern, så innebär det för många en nystart. Du kanske får massvis med motivation och inspiration att rita upp kartan för hur du vill att ditt nya år ska bli. Många brukar kalla det för att sätta upp nyårslöften. Saker vi helt enkelt lovar oss själva att göra eller inte göra under det kommande året. Många gånger är detta kopplade till hälsoaspekter så som att sluta röka, börja träna eller att äta sundare.

Oavsett om du väljer att kalla dessa löften för just löften, eller håller dig till termen målsättning så finns det några aspekter som kan vara bra att tänka på innan du sätter igång.

Låt dina mål vara kompassen för en tid framåt

Det allra vanligaste när vi tar fram nyårslöften eller sätter mål, är att vi tittar ett år fram i tiden. Vad vill jag ha åstadkommit i slutet av detta år? Detta behöver inte alls vara dåligt. Men när det kommer till att hålla motivationen uppe under lång tid, så kan det vara mer praktiskt att arbeta med kvartalsvisa eller halvårsvisa mål istället. Då kan du även undvika den prestationsångest som en del känner inför att sätta mål som är långt fram i tiden. Vad händer om jag sätter fel riktning i mitt liv och med mina mål?

Testa att sätta ett mål som sträcker sig ett kvartal framåt. Vad vill du ha uppnått om ett kvartal? Vem vill du vara?

När du sedan anländer till slutet på kvartalet så är det dags att utvärdera och se vilken riktning och mål du ska sätta för nästa kvartal. Många gånger så brukar personer som sätter kvartalsmål känna en inspiration i att de disciplinerat följt ett mål under hela kvartalet. Och många gånger även fortsätta och utveckla mål för kommande kvartal. Detta innebär i slutet av året att du kanske har haft ett entydigt mål för hela året. Men att du finjusterat det efter varje kvartal och samtidigt hållit motivationen uppe. Riktigt smart tycker vi!

Skapa bra vanor runt ditt mål

När du har fått ner ditt mål för kvartalet på papper med hjälp av frågor så som:

-Vad vill jag ha åstadkommit om ett kvartal?
-Vem vill jag vara och vilka egenskaper vill jag ha utvecklat om ett kvartal?

Så är det dags att börja ditt arbete mot att uppnå ditt mål. Det kommer vara de små sakerna du gör eller inte gör varje dag, som kommer summera till resultatet efter ett kvartal. Så se därför till att strukturera upp vanor som du kan göra dagligen för att röra dig mot målet.

Låt oss ta några exempel.

Låt oss säga att ditt mål är att gå ner 6 kg under kommande kvartal. Vilka enkla och smått oskyldiga vanor kan du införa för att steg för steg ta dig mot detta mål. Här är några bra vanor, som över tid kommer skapa otroliga resultat.

-Du går minst 10 000 steg varje dag.
-Du äter lite mindre till kvällsmat varje dag.
-Du sover minst 8 timmar.
-Du går ut och går 15 minuter varje lunch, istället för att sitta still.

Detta var exempel på fyra väldigt oskyldiga och enkla vanor som du väldigt enkelt kan klara av. Det svåra är inte att göra dessa en gång, utan kommer vara att hålla igång dag efter dag, vecka efter vecka, tills du slutligen har avverkat ett kvartal. Ett tips här är att antingen ta ett enkelt anteckningsblock där du skriver ner alla dagar fram till slutet av ditt mål. Samt skapar en checkbox för varje av ovan rutiner för varje dag. Sedan kryssar du för varje rutin du utför. Då kommer det bli supertydligt i slutet av perioden hur mycket du faktiskt ansträngt dig för att nå ditt mål.

Var tydlig i din målformulering

Ju tydligare och mer detaljerad du är när du formulerar ditt mål och din målbild, desto godare chanser har du att uppnå ditt mål. Försök därför vara extra noga med detaljerna kring vilken person och vilka egenskaper du önskar ha när du väl nått ditt mål.

Som exempel på målet ovan om att gå ner 6 kg så skulle målbilden kunna beskrivas:

Jag är en person som vaknar upp utvilad efter åtta timmars sömn, fylld med energi och inspiration för att ta mig an dagen. Jag äter en nyttig frukost och går sedan till jobbet istället för att ta bilen. Väl på jobbet så står jag upp 2 timmar varje dag vid mitt skrivbord. Jag går även ut och går 15 minuter varje lunch, något som gör att jag har mycket mer energi på eftermiddagarna.

Ju tydligare och med ju fler detaljer, desto kraftfullare. Läs sedan igenom din målbeskrivning ofta, samtidigt som du visualiserar resultatet. Detta kommer göra underverk över tid!

Hoppas du fått lite tips och inspiration kring hur du kan sätta upp smarta mål som du orkar jobba mot längre än januari månad på det första året. Stort lycka till!

Tips på liknande artiklar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng