Så undviker Du att misslyckas med Nyårslöftet

ej mysslyckas med nyårslöftetNu är det mindre än en vecka kvar tills vi inleder ett nytt år. Ett nytt år med nya möjligheter. Kanske har du redan nu klart för dig vilka mål du kommer sätta upp och vad du vill uppnå med året.

Egentligen är det märkligt hur man kräver ett nytt år för att börja nya goda vanor. Många skjuter upp dessa ändringar till årsskiftet istället för att ta tag i dem på en gång.

För några år sedan diskuterade jag med en vän om han hade några nyårslöften till nästa år. Vid tillfället var det runt en månad kvar till nyårsskiftet. Han sa då att han skulle sluta skjuta upp saker. Efter en stund började vi skratta, för det är ju precis det han gör. Han skjuter upp målet genom att vänta med att ta tag i det till nyårsskiftet.

Hur som helst så är vi nu nära nyår så det blir ett utmärkt tillfälle att sätta upp nya mål, vi kan kalla det nyårslöften och att helt enkelt börja några nya goda vanor.

Men, vi ska nog inte skjuta under mattan med att majoriteten inte lyckas hålla fast vid sina löften. Gymkort blir ofta liggande i byrålådan efter ett tag, springskorna står oanvända i garderoben.

Hur kan Du då bära dig åt för att undvika den här fällan och faktiskt hålla fast vid dina nyårslöften? Här ger vi några tips på det.

Frigör tid

Många har nyårslöften i stil med att man ska börja träna regelbundet. Man ska äta nyttigare och spendera mer tid med barnen. Problemet är bara att vår vardag många gånger är lika fullsmockad efter nyår som den var innan.

Vi måste alltså frigöra tid för att få in våra nya vanor.

Se därför till att planera in i kalendern när du ska träna. Var realistisk, det är bättre att planera in 2-3 gånger i veckan och hinna med det, än att man sätter press på sig och försöker hinna med 5-6 gånger utan att lyckas.

Vill du börja äta nyttigare så får du planera in tid för att leta upp recept, ta tid att handla och framförallt planera in tid för att laga maten.

Avsätt även tid för dina nära och kära. Varför inte ta timmarna efter jobbet eller skolan och bara umgås. Slå av allt vad mobiler heter under den tiden och faktiskt umgås. Spela sällskapsspel.

Sätt upp delmål

Att gå från att inte träna alls till att köra stenhårt ett helt år kan kännas väldigt långt borta för många. Därför ska man vara noga med att sätta upp delmål.

Du kanske vill träna till Vasaloppet om ett år. Istället för att enbart träna till något som ligger ett år fram bör du ha träningsmål som ligger betydligt närmare. Försök hitta tävlingar eller utmaningar som ligger 1-2 månader framåt.

Jobba sedan så för att inte ha målet ett år fram och därmed stor risk att du skjuter upp träningen eller lägger av helt.

Visualisera

Att visualisera sägs vara en bra teknik för att man ska uppnå mål. Det går helt enkelt ut på att du i lugn och ro ser dig själv när du redan uppnått målet.

Låt oss säga att ditt mål är att åka Vasaloppet. Då kan du visualisera hur du passerar mållinjen, du känner hur pigg du är och att du gjort ett riktigt bra lopp. Att ha en bra bild av oss själva på detta sätt är otroligt viktigt. Därför kan det vara en god idé att öva på att visualisera hur vi uppnår våra mål.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *