Förbättra din relation

tips för att förbättra din relationLivet består till mångt och mycket av relationer av olika slag, vissa där du vill förbättra din relation och andra där du är mer nöjd. Att leva i nära relation med någon så som med en sambo, en nära vän eller kanske din livskamrat innebär ett samspel som precis som många andra saker i livet går upp och ner med tiden. Det händer titt som tätt att relationen kommer in i faser som känns tunga som kanske till och med tär på den. Då gäller det att precis  som i övriga livet ta sig ur svackan och arbeta uppåt.

Den här artikeln är till för dig som känner att du inte är nöjd med din relation. Till dig som mest går runt och stör dig på din sambo, nära vän eller livskamrat. Ni kanske har varit tillsammans i väldigt många år och allt det där spännande och roliga som fanns där är helt plötsligt som bortblåst. I den här artikeln kommer du få ett väldigt enkelt verktyg för att du ska kunna förbättra din relation här och nu.

 

Förbättra din relation genom att ta ditt ansvar

Om jag ställer dig frågan hur ansvarsfördelningen ser ut mellan dig och din nära, låt oss säga sambo i det här fallet, ser ut för att relationen ska fungera? Du kanske direkt tänker att det är 50/50 där ni helt enkelt delar ansvaret lika. Med andra ord behöver du bara gå halva vägen och sedan förvänta dig att din partner går resterande halva.

Du kanske tänker lite mer än så och tror på ett lite mer snedfördelad ansvar där ena partnern kanske har 60% ansvar och den andra 40%. Kanske tänker du att en partner alltid måste anstränga sig lite mer för att det ska fungera.

I själva verket så har du 100% ansvar för att din relation ska fungera som du vill. Det innebär att du lär satsa 100% utan krav på något i gengäld. Först när du inser att du faktiskt själv ansvarar för din relation till 100% så kan du börja arbeta mot att förbättra den.

 

Din partner är inte boven i dramat

Nu kommer vi till själva verktyget och poängen i det hela. Vad är det som gör att vi börjar störa oss på vår partner efter en tid tillsammans. Vad hände med tiden då vi bara såg hur underbar vår partner var och allt var frid och fröjd? Det är precis här problemet ligger, hur vi ser på saker och ting, inte hur saker faktiskt är.

Alla underbara saker med din partner som fanns där till en början har inte försvunnit. Problemet är snarare att du väljer att inte fokusera på dem! Det är så mycket enklare att se alla dåliga saker med vår partner och beskylla de sakerna för att vi själva mår dåligt. Kom ihåg att du blir vad du tänker och ju mer du ser de dåliga sakerna hos din partner, desto mer finkalibrerat blir ditt filter som du ser saker genom vilket i sin tur leder till att de bara släpper igenom ännu fler dåliga saker.

Lösningen är väldigt enkelt och nu ska du få lära dig ett simpelt knep som kan göra underverk på ditt välmående och din relation.

 

Relationens tacksamhetsbok

Om du varit med här på sidan ett tag så kommer du kanske ihåg tacksamhetsboken som vi skrivit en hel del om. Tacksamhet är en otroligt kraftfull känsla som kan göra många bra saker för dig. Nu ska du använda något så enkelt som tacksamhet för att förbättra din relation och hitta tillbaka till alla bra saker som fanns där till en början.

Den här övningen går ut på att du har ett block, en dator eller något att skriva med helt enkelt. Gör sedan så att du varje kväll innan du går och lägger dig skriver ner tre saker som du är tacksam för med din partner. Det kan vara väldigt små och enkla saker. Det viktiga är att du skriver ner tre nya saker varje kväll, så du verkligen får tänka till och därmed börja ställa om ditt filter som du ser genom.

För att ge dig exempel på vad för saker du kan skriva, så skulle det kunna vara:

 

  • Tack för att <namn> hämtade barnen på dagis idag.
  • Tack för att <namn> hade lagat mat när jag kom från jobbet.
  • Tack för att <namn> lät mig sova ut i  morse.
  • Tack för att <namn> är så söt när han/hon sover.
  • Tack för att <namn> skrattar åt mina skämt.

 

Byt sedan ut <namn> mot din partners namn. Som du märker så är det ofta små enkla saker du kommer skriva ner och det är precis sådana saker som du med tiden lärt dig ta för givet i relationen.

Övningen är med andra ord enkel och det enda du behöver göra och tänka på är alltså.

 

  • Skaffa något att skriva i, ett block, en dator eller liknande.
  • Varje kväll innan du går och lägger dig så skriver du ner tre saker du är tacksam för med din partner.
  • Kom ihåg att skriva ner nya saker varje kväll så du verkligen tänker till.

 

När du gjort den här övningen ett tag så kommer du märka hur ditt filter som du ser genom sakta men säkert släpper igenom mer och mer positiva saker med din partner. Helt plötsligt så börjar du se alla de där bra sakerna som fanns där till en början igen, vilket leder till att du i sin tur agerar och svarar annorlunda mot din partner.

Kom ihåg att du själv är 100% ansvarig för att din relation ska fungera som du vill. Skyll inte ditt eget mående på din partners dåliga sidor och välj att se alla positiva saker som fanns där i början. Genom att skriva ner saker du är tacksam för varje kväll så kommer du med tiden märka att du fokuserar på de bra sakerna igen vilket därmed kommer förbättra din relation till andra avsevärt.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.