Minska Stress med Planering

minska stress med planeringSkrivbordet svämmar över med papper, telefonen ringer och nya email tickar in likt ett larm. Stressen är nu oundviklig. I dessa lägen blir det lätt att man fastnar och inte har en aning om vart man ska börja med saker och ting. Allt känns ju så himla lönlöst och tider räcker verkligen inte till.

Många har vi nog känt så här i vissa sammanhang. Att det finns otroligt mycket att göra, samtidigt som nya uppgifter väller in. Hur klarar man av situationer som dessa? Nyckeln ligger i att helt enkelt undvika dem! Detta kan man göra med god planering.

Planera för att minska stress

När man får så mycket på sitt bord så blir det svårt att veta vad man ska börja med. Men hade man varit lite förutseende så hade man kunnat förutspå detta, för ofta kommer uppgifterna lite åt gången. Nyckeln är att hålla en god planering där man framförallt noggrant prioriterat de uppgifter man har. På så vis vet du vilken uppgift du måste börja med, och sedan även vilken uppgift du ska göra efter.

Genom att planera, helst på papper kvällen innan, så minskar man stressen många gånger. Det blir en slags trygghet att man har en plan på papper att följa och därför slipper den biten att oroa sig för. Så även om alla uppgifter känns tunga så har du din plan som hela tiden har koll på vad som ska prioriteras och i vilken ordning allt ska göras.

Tänka på papper

Det här med att skriva ner sina tankar på papper har visat sig vara väldigt användbart i många sammanhang. När man arbetar med målsättning så är det väldigt viktigt att få ner sina mål på papper, för att kunna följa och hela tiden påminna sig om vart man vill.

I det här sammanhanget om att minska stress så handlar det om att helt enkelt avlasta hjärnan. Du har redan fullt upp med saker du ska göra, så ju mer du slipper tänka på desto bättre. Det här sättet att avlasta hjärnan genom att planera på papper börjar redan kvällen innan.

Låt oss säga att du innan läggdags skriver ner morgondagens uppgifter på ett papper samt sätter en ordning på dem, så du vet hur de ska prioriteras. Redan där så avlastar du hjärnan vilket ger dig möjlighet att koppla av och därmed få bättre sömn. Är du då utvilad morgonen därpå så har du ännu bättre förutsättningar för att inte bli stressad.

Så kom ihåg, god planering gärna kvällen in både ökar chansen till en god natts sömn, samtidigt som det minskar risken för stress dagen därpå.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *