Minska Stress i Vardagen

minska stressFör många är vardagen ett race med saker som måste hinna göras, barn som behöver hämtas och skjutsas, mat som behöver handlas och det ena efter det andra där emellan.

Det är inte konstigt att vi känner oss stressade mellan varven.

Det kan mycket väl vara så att det är en massa saker som du måste hinna med under en dag, vilket får dig att känna stress. Men ofta känner vi inte av stressen när vi utför själva uppgifterna. Utan snarare är det främst mellan uppgifterna, då du får tid att tänka och känna efter, som du faktiskt möter stressen.

Detta är utmärkta tillfällen att försöka motverka dessa stunder för att helt enkelt få kroppen att koppla av och inte tänka på alla måsten.

Jag är som bekant ett fan av mindfulness, alltså att vara i nuet, något som är väldigt effektivt för att undvika stress.

Nu tänkte jag därför dela med mig av några enkla och konkreta tips på saker du kan ta till för att minska stressen i vardagen.

Fokusera på andetaget

Tänk att något så trivialt som andningen kan vara ett så kraftfullt verktyg. När det kommer till att flytta fokuset från stress och alla måsten så är det ett utmärkt sätt att fokusera på dina andetag. Tänk här på att andas med magen. Det är något du alltid ska försöka göra, för när vi blir stressade och går upp i varv så tenderar vi att andas med bröstet, vilket är tungt och ökar själva pressen.

Ju mer du övar på att fokusera på andningen, desto bättre blir din kropp på att hitta till detta läge med lugn.

Lyssna på en glad låt

Om du sitter påväg mellan två måsten så kan du ta tillfället i akt och lyssna på en låt som får dig att må bra. Vrid upp volymen och försök hänga med i de härliga känslorna. Har du ingen låt som direkt triggar dina bra känslor så kan du testa att spela en speciell låt varje gång du mår riktigt bra eller har något riktigt roligt framför dig.

Jag har en låt som jag enbart spelade innan jag skulle på fest eller efter jag gjort en tenta och därför kände hur all press bara försvann. När jag sedan spelar den där låten, oavsett tillfälle, så hittar jag tillbaka ganska snabbt till de där härliga känslorna. Testa får du se!

Planera dagen kvällen innan

Det här är en klassiker, inte minst här på personlig utveckling centrum. Men varje gång du tänker på papper och faktiskt skriver ned dina uppgifter kvällen innan, så slipper du lägga en massa kraft och energi på att hålla reda på allt som ska göras. Detta kan vara en otrolig lättnad.

Se alltid till att skriva ner dina uppgifter och kryssa även för de du blir färdig med. Då får du samtidigt känslan av att du tar dig framåt vilket i sig ger mer energi.

Drick vatten

Att dricka vatten kan också kännas som en töntig sak, men mycket tok kan hända med kroppen om vi slarvar med vätskeintaget. Framförallt om du dricker mycket kaffe eller andra drycker som är vätskedrivande. Ha för vana att ta med dig en vattenflaska varje dag, sen ser du till att dricka lämplig mängd vatten. Själv dricker jag cirka en liter extra vatten per dag, utöver det jag dricker till mat.

Planera in roliga saker att se fram emot

Inget är så tråkigt och stressande som att ha en massa jobbiga måsten att göra, utan att ha något mål eller belöning som väntar en. Att bara gneta på utan att se något roligt komma ut av det är knappast ett vinnande koncept. Se därför till att planera in roliga saker som du kan se fram emot. Gör du det så kommer dina måsten kännas betydligt lättare eftersom du vet att det kommer roligare saker längre fram.

Kom ihåg att små stunder av lugn kan göra stor skillnad i längden. Se till att träna din kropp att hitta till ett lugnare tillstånd så kommer stressen få svårare att slita med dig nästa gång.

(Foto: bottled_void)

Tips på liknande artiklar

1 Svar

  1. Tony skriver:

    Bra artikel! Att leva i nuet förhöjer verkligen glädjen i vardagen. Inte alltid jag kommer ihåg det bara :)

    Jag bloggade nyligen om att minska stress i vardagen också, fast framför allt på arbetsplatsen. http://www.magik.se/2014/01/12/undvik-stress-i-arbetslivet/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *