Minska Onödig Stress – 4 konkreta tips

minska stressOm det är något som åtminstone stressar upp mig rejält så är det när det är oordning i mitt liv. Detta kan te sig på en rad olika sätt. Kanske har man slarvat med städning varav man möts av en massa saker som ligger slängt på golvet varje morgon. Eller så har man ett berg av disk som man inte orkat ta tag i.

Det krävs en insats för att man ska få bort dessa oredor, men samtidigt kanske man lurar sig själv att det känns skönare att strunta i det och kanske se på TV istället. Man lurar sig själv många gånger och det gäller att ta tag i sakerna på en gång.

Här tänkte jag dela med mig av några tips på saker som jag försöker göra för att minska onödig stress i vardagen. Det är relativt enkla knep som fungerar bra för min del.

Planera in städning

Man kanske inte prioriterar att städa hemmet efter att ha arbetet en hård dag. Det är typiskt en sådan syssla som skjuts upp tills det blir ohållbart då man helt enkelt måste ta tag i det.

För att komma undan detta problem och för att inte ett ostädat hem ska skapa onödig stress varje gång man möts av det, så är ett bra tips att planera in en dag i veckan där du städar. Här gäller det att inte bara tänka att man ska göra det, utan att faktiskt skriva ner det i kalendern så det blir av. Förhoppningsvis kommer detta till slut bli till en vana, att du kanske städar varje söndag.

Något som jag också märkt är att när man får in det till en vana, så känns det mer naturligt att hela tiden försöka hålla ordning mellan städ gångerna, för då inser man hur mycket jobb det sparar på den stora städdagen.

Sätt in papper i pärmar

Om det är något som kan få en att stressa i onödan, så är det när man inte har koll på viktiga papper. Beroende på hur digital man är så får man säkert en och annan räkning varje månad. Du har säkert även en del avtal och kvitton som du vill spara för att kunna gå tillbaka till senare.

Något som är allt för lätt att göra är att man lägger alla papper i en enda stor hög. Detta skapar inte bara stress utan gör att du måste lägga ner en massa tid på att leta efter rätt papper rätt som det är.

Man löser enkelt detta problem med en vanlig hederlig pärm. Du måste därefter se till att du sätter in viktiga papper direkt i pärmen, så fort de kommit hem. Då slipper du tänka på vart viktiga papper kan vara med tanke på att du har allt i en och samma pärm.

Gå upp en timme tidigare

Väldigt många har en tendens att stressa på morgnarna. Kanske måste du lämna barn på dagis innan du själv kan skynda dig till jobbet. Man tappar så mycket energi på att stressa det första man gör på dagen. Därför kan det vara en god idé att gå upp en timme tidigare varje morgon.

Tro mig, den extra timmen du får kommer kännas hur bra som helst. Då hinner du äta frukost i lugn och ro. Du kan se över dagens alla sysslor så att du känner dig mer förberedd på vad som ska göras under dagen.

Nu kanske du tänker att du redan nu är så himla trött på morgnarna. Kan detta kanske bero på att du vet vilken stress som väntar varje morgon? Får du istället in vanan att gå upp en timme tidigare så kommer du kanske se fram emot morgnarna på ett helt annat sätt och därför inte känna dig lika trött.

Det här var fyra konkreta sätt för att minska onödig stress i vardagen. Hoppas du provar något av tipsen och förhoppningsvis kommer du märka en skillnad ganska snabbt.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.