Konsten att ta en paus

… är inte så lätt som man kan tro. Medan vissa verkar vara experter på att utnyttja de korta stunderna mellan arbetet och andra aktiviteter, har andra svårare att varva ned.

Tyvärr har vila och pauser blivit något negativt, i alla fall i den hektiska västvärlden där allting hela tiden ska gå i ett och människor ska hinna med så mycket som möjligt. Men precis som att musklerna behöver vila efter hårda träningspass behöver också hjärnan göra det. Utan att vila upp sig mellan arbetsuppgifterna kommer det att bli svårare för hjärnan att memorera och sortera bland minnena.

strukturera vardagen

(Källa: Unsplash)

Utnyttja de små stunderna

Det räcker inte att vi vilar på helgerna. Det är viktigt att hitta korta stunder i vardagen där du får tid till att slappna av och koppla bort från uppgifterna du arbetar med.

Börja med att ta vara på de dagliga avbrotten och väntetiderna. Se till att ta några djupa andetag när du sitter i bilen och väntar på att trafikljusen ska slå om till rött, eller när du åker i hissen på kontoret. Det kommer att hjälpa dig att fokusera på nuet och dämpa eventuella stresskänslor.

Längre pauser kan användas för att sysslomeditera. När du äter lunch kan du sätta igång en ljudbok i hörlurarna eller titta på ett serieavsnitt. När du sitter på buss på väg hem från jobbet kan du scrolla igenom nyhetsflödet på sociala medier eller gå igenom oddsen i spelbörsen från Betfair. Du kopplar av samtidigt som du aktiverar dig med lugnare aktiviteter, som att se vad kompisarna har för sig eller om favoritlaget Manchester City vinner Premier League (oddsen för det är 1.73).

Om det inte finns några naturliga pauser, se till att ta dem. En riktlinje för stillasittande arbeten är att fem minuter av varje timme ska vara stående. Se till att sträcka på dig eller res dig upp och skaka liv i kroppen. Öppna ett fönster, om det är möjligt, gå och hämta en kaffe eller drick ett glas vatten.

att ta en paus

(Källa: Unsplash)

Fördelarna med pauserna

Dessa små pauser har flera avgörande effekter. De kommer att bidra till att du blir mer fokuserad, din inlärningsförmåga blir bättre och du kommer att bli mer produktiv. De kommer också att ha en stor inverkan på din allmänhälsa och på ditt humör. Du kommer inte längre att känna dig lika trött när du kommer hem från jobbet och bidrar till att du orkar engagera dig i dina fritidsaktiviteter.

Däremot är pauserna inte tillräckliga för att du ska bli helt utvilad och hantera stressiga situationer bättre. För att göra det måste du prioritera tid för fysisk aktivitet och egentid. Du måste lära dig att säga nej och acceptera att det faktiskt inte alltid är möjligt att hinna med allt du vill göra. Lär dig att prioritera vad som är viktigt, både sett till uppgifterna och för dig själv.

Det tar tid att lära sig hur du utnyttjar alla pauser till fullo, men alla är nybörjare någon gång. Börja med små steg och till slut kommer du att hitta stunderna som hjälper dig att utvecklas och må bra.