Konsten att leva i Nuet

lär dig leva i nuetHur ofta är du helt närvarande när du umgås med andra, ser på TV eller läser en bok? Hur ofta är du helt närvarande i nuet?

Det är väldigt sällan man är helt närvarande. Framförallt om man inte övar sig på det.

Att inte leva i nuet

Att inte vara helt närvarande kan innebära att du pratar med andra, men samtidigt tänker på andra saker. Du ser på film men oroar dig kanske för något du ska göra dagen därpå och hänger därför inte med i handlingen i filmen.

Du diskar, men i dina tankar funderar du bara på det du ska göra efteråt. Diskningen, städningen, och många andra vardagliga sysslor är helt enkelt stunder där man inte lever i nuet, utan antingen funderar på saker som hänt eller oroar sig för saker i framtiden och hela tiden skyndar sig förbi dessa sysslor.

Att leva i nuet

Varför ska man leva i nuet?

För mig är svaret enkelt. Livet är ju här och nu. Inte igår eller i morgon utan här och just precis nu.

Men om du hela tiden rusar runt och oroar dig för eller tänker på saker som hänt eller som kanske kommer hända så missar man ju själva livet.

En väldigt stor del av vår oro och jobbiga känslor skapar vi själva med hjälp av våra tankar. Du kan säkert själv komma på gånger då du gått runt och oroat dig för något, en muntlig presentation, en jobbintervju eller liknande. Många gånger kanske man oroar sig flera dagar, eller veckor i förväg.

Snacka om att slösa bort tid av sitt liv. Om man istället försöker vara i nuet, så kommer den jobbiga saken, som en jobbintervju endast vara jobbig när det sker.

Med andra ord en timme istället för 2 veckor.

Och väldigt många gånger är sakerna vi oroar oss för inte i närheten av så jobbiga i verkligheten som när vi målar upp dem i våra tankar. Vi oroar oss alltså väldigt ofta helt i onödan.

Hur kan man leva mer i nuet?

Hur ska man då bära sig åt för att leva mer i nuet? Jag är verkligen ingen expert på området utan jag jobbar varje dag med att själv bli mer närvarande i nuet.
Om man läser på lite i ämnet så handlar det om att släppa fokuset på alla tankar och snurr i skallen. Ett bra sätt kan vara att fokusera på sin andning. Att lägga märke till hur du andas in och andas ut. Om det är långa eller korta andetag. Ett sätt kan vara att räkna 1 när du andas in, 1 när du andas ut osv upp till 10. Varje gång du tappar fokus på nuet får du börja om.

Det här är verkligen inte enkelt. Speciellt inte i den stressiga vardag som många lever i. Men det går!

Jag brukar gå en särskild runda med min hund varje dag. När jag gjorde det häromdagen så övade jag mig på att vara mer närvarande. Vanligtvis går jag runt och tänker på vad jag ska göra när jag kommer hem, eller oroar mig för något.

Den här gången insåg jag att även fast jag gått samma runda i snart ett år, så hade jag aldrig riktigt varit där när jag gick. Jag la helt plötsligt märke till saker som jag inte ens sett förut. Det kändes väldigt skönt att leva i nuet på den där promenaden. Oavsett hur många viktiga saker jag hade att göra när jag kom hem, så var ju livet där under min promenad.

Är du bra på att vara närvarande och har du något knep för hur man blir bättre på det?

Tips på liknande artiklar

6 Svar

  1. Jonas skriver:

    Väldigt bra skrivit! Fler borde tänka på detta för livet går snabbt förbi och om man räknar på hur mycket tid man slösar bort på att oroa sig så är det väldigt tråkigt. Det blir till att träna på att leva i nuet, tack för det.

  2. Sundare nu! skriver:

    Tack för ett tänkvärt och inspirerande inlägg! Det är verkligen något att jobba på det där. Jag är en bit på väg, men har långt kvar innan jag befinner mig här och nu. :)

  3. Linnéa skriver:

    Hej! Mycket bra detta ska jag verkligen tänka på. Jag är en skolungdom som går mitt första år på gymnasiet och jag har riktigt svårt för att leva i nuet! Det är ett stort problem för mig har jag insett. Har du några tips på hur en skolungdom ska gå tillväga? Jag menar vi måste oroa oss för vi vet att vi ska ha prov eller muntlig redovisning inom en kort tid, vad kan man göra för att inte gå och tänka på det hela tiden?

    • Fredrik skriver:

      Hej Linnea!
      Oavsett vilken situation man befinner sig i så är övningarna vi beskriver här lika användbara. Samtidigt så kan det vara extra svårt och kräva extra mycket övning om man som du har en väldigt stressig tillvaro. Men det betyder inte att det inte går.

      Ett tips till dig är därför att börja varje morgon med att göra andningsövningen där du tar några djupa andetag och fokuserar på just själva andningen. Försök följ med när du andas in luften samt när du andas ut den. Lägg märke till allt som har med din andning att göra, så som att magen reser sig när du andas in för att sedan sjunka in när du andas ut igen. Till en början kommer du märka hur lätt du distraheras av tankar som flyger runt i skallen. Försök då att tacksamt notera tankarna och sedan låta den passera, för att sedan återgå till att fokusera på din andning.

      Ju mer du över dig på det här desto bättre kommer du bli på närvaro. Ungefär som att din kondition förbättras ju mer du springer. :)

      Lycka till och ge inte upp! Det går att bli väldigt mkt bättre på att vara närvarande bara man tränar sig på det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *