Fyra aktiviteter som håller dig hjärnstark

När man frågar människor i sin omgivning vad som är det viktigaste i livet svarar de allra flesta – att få vara frisk. Att behålla och främja hälsan, både den fysiska och mentala, blir en central del för att på lång sikt uppnå bästa möjliga livskvalité. I denna artikel har vi tagit fram förstoringsglaset för att granska vad du själv kan göra för att främja din kognitiva och mentala hälsa för att hålla dig hjärnstark.

 

Spelande kan främja din hjärnkapacitet

Kanske får den första punkten dig att höja på ögonbrynen, och visst kan det som följer verka aningens kontroversiellt. Det är nämligen så att tv-spel sägs kunna främja hjärnans kognitiva förmåga. Forskning som presenterades vid Vetenskapskonferensen AAAS i Austin (2018) visar att tv-spel bland annat kan verka som ett effektivt vapen mot demens. Man liknar det hela med ett neuro-crossfit-program som aktiverar hjärnan och förmågan till inlärning, samtidigt som motivationen förstärks med belöning. Forskarna själva talar om denna typ av spelande som ett roligt sätt att främja hjärnkapacitet och menar att spelandet dessutom underlättar motivationen bland de som kan ha nytta av att träna hjärnan.

Särskilt främjande för hjärnan är spel som kräver någon form av planering eller strategiskt tänkande, där du som spelar får tänka till ordentligt. Hit räknas både mer lättsamma mobilspel som Candy Crush och det klassiska shackspelet, samt mer kognitivt utmanande verktyg som appen Cognifit Brain Fitness. Det har även varit på tapeten huruvida casinospel kan påverka användarens kognitiva förmågor. Här spekulerar många kring att specifika casinospel borde kunna främja hjärnan, eftersom att dem kräver både fokus och strategiskt tänkande. Ett exempel på ett sådant casinospel skulle kunna vara det populära bordsspelet blackjack, som spelats på både land- och nätbaserat casino sedan urminnes tider.

fysisk aktivitet spela

Foto: Unsplash

Fysisk aktivitet hjälper hjärnan på traven

Att träning har en rad positiva effekter på din hälsa kommer säkerligen inte som någon större överraskning. Men visste du att fysisk aktivitet även gör dig hjärnstark? Författaren Anders Hansen släppte år 2017 boken Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna, där han på ett lättsamt och intressant sätt diskuterar kring ämnet. Ett hett lästips till dig som är intresserad av hur motion och hjärnkapacitet hänger samman! Man kopplar här ett genomgående resonemang till forskning och nya trender, där flertalet spännande saker tas upp. Visste du till exempel att människans minnescentrum (hippocampus) krymper av stress, men växer av träning? Vidare så har ny forskning visat att stressämnet kynurenin har förmåga att neutraliseras hos personer som ägnar sig åt både konditions- och styrketräning. Genom att ägna dig åt fysisk aktivitet främjar du din hjärna, och därtill kommer förstås mängder med positiva fysiska effekter som minskad risk för hjärn- och kärlsjukdomar.

 

Lär dig nya saker – våga gå utanför din bekvämlighetszon

Det farligaste som finns för en ung hjärna, är att sluta utvecklas. Alltför inpräntade rutiner riskerar vara mindre positiva för en sund hjärna. Om du alltid gör samma sak på samma sätt, kommer inte hjärnans nätverk utvecklas eller finna nya vägar. Genom att sätta upp nya mål och engagera dig med nya aktiviteter eller sysslor, kan du aktivera hjärnan och bryta mönster. Exempel på vad du kan göra är att hitta en ny hobby; har du alltid drömt om att lära dig rida, blir bra på klättring eller kanske börja surfa? Kör på, låt inget stoppa dig! Det kan också handla om att ägna sig åt sudoku eller korsord, eller kanske gå med i en bokklubb. Genom att testa på nya aktiviteter och våga vistas i nya sammanhang kommer också i regel ett ökat självförtroende och bättre självkänsla. En riktigt win-win-situation, helt enkelt!

spela för hjärnan

Foto: Unsplash

Läs mer för en ständigt utvecklande hjärna

Nästa tips för en starkare hjärna är något så simpelt som läsning. När vi läser så visualiserar vi och skapar nya världar, baserat på det vi läser. På så vis stimuleras och utvecklas våra aktiva tankar. Eftersom att neuronerna i vår hjärna under läsning är aktiva, så förhindrar vi att de dör. Dessutom så gör läsning att neuronerna kommunicerar bättre.

Vi vill nu avsluta med ett klokt citat av Santiago Ramon och Cajal – ”Vilken man som helst kan, om han försöker, forma sin egen hjärna.” Ta hand om din hjärna och ge dig själv goda förutsättningar för god hjärnhälsa!