Bryta dåliga vanor

bryta dåliga vanorVi har nog alla en eller ett par dåliga vanor som vi gör vid olika tillfällen. Kanske har du en ovana att alltid köpa någon sötsak i kiosken som du passerar på väg hem från jobbet varje dag. Eller du kanske har en tendens att aldrig komma i säng på kvällarna vilket gör att du är som en vandrande zombie hela förmiddagen dagen därpå.

Dåliga vanor är svåra att bryta, men det går! I det här inlägget tänkte vi ge tips på hur du kan bryta dina dåliga vanor och framförallt hur du gör för att inte falla tillbaka!

Så Bryter Du dåliga vanor

Många har kanske lyckats bryta någon av sina dåliga vanor, bara för att veckorna efter falla tillbaka i samma gamla hjulspår. Det kanske såg enkelt ut till en början men för att det ska hålla i längden krävs något mer.

Bestäm dig

Det första och kanske allra viktigaste när det gäller att bryta dåliga vanor är att faktiskt bestämma sig för att det är vad man vill göra. Om du inte är helt bestämd så skickar du signaler till dig själv att det inte egentligen är så viktigt att bryta dessa vanor. Det är då enklare att falla tillbaka och helt enkelt skjuta det framför sig.

Så bestäm dig här och nu att det är slut på godisätande på väg hem från jobbet. Eller att du ska sluta ta bilen överallt.

Håll ut

Nästa steg blir att försöka stå ut. Du kommer säkert bli frestad på en gång att falla tillbaka i ditt gamla mönster. Försök att bryta mönstret vid fler än ett tillfälle. Kom ihåg att hela tiden försöka vara så bestämd som möjligt.

Inför nya bra vanor

När du lyckats hålla ut ett tag och brutit mönstret vid ett antal tillfällen så kanske du ändå märker efter ett tag att du glömmer bort hela denna utmaning och faller tillbaka till den dåliga vanan igen. Vår upptagna vardag får oss helt enkelt att glömma bort och att vi gör det enkelt för oss.

En lösning på det så att du kan bryta vanan längre perioder och förhoppningsvis för gott är helt enketl att byta ut vanan mot en ny bra vana. Du gör det då enklare för kroppen att bryta mönstret och helt enkelt ställa in sig i det nya spåret du skapar.

För att ta några exempel. Låt oss säga att du köper godis nästan varje dag på väg hem från jobbet. Inför en vana att du kanske tar en annan väg till och från jobbet. Eller se till att lämna pengar och kort hemma.

Om du har svårt att somna i tid på kvällarna. Inför en ny vana att du alltid tar en promenad efter kvällsmaten. Detta kanske gör att du får lättare att somna.
Så kom ihåg, bryt dåliga vanor, var uthållig och inför sedan nya bra vanor som ersätter de dåliga!

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.