Bli Gladare tips

bli gladare tipsLivet har en tendens att gå upp och ner. Ibland känner vi oss på topp och klarar av vad som helst, samtidigt som vi andra stunder är riktigt nere och känner att allt är värdelöst. Det är lätt att känna att vår nedstämdhet är kastade på oss och samtidigt inget vi kan göra något åt. Forskning visar däremot att så inte är fallet, utan att vi till stor del kan påverka hur lyckliga och glada vi känner oss.

Därför tänkte vi i den här artikeln bjuda på några bli gladare tips, enkla saker och vanor som kan göra att du blir och känna dig gladare i det långa loppet.

15 Bli gladare tips

Innan vi fortsätter och ger dig våra bli gladare tips så vill vi bara säga att välmåendet inte nödvändigtvis ändras på en sekund, utan är något du lär jobba med. Mycket handlar om vårt sätt att se på saker, vilket kan ta tid och en massa träning att ändra. Däremot är flera av tipsen här under saker som förhoppningsvis kan få dig att bli gladare för stunden och kanske till och med skratta en del.

 

1. Titta på roliga klipp

Ett väldigt enkelt och bra bli gladare tips är att titta på roliga klipp på exempelvis youtube. Till en början kan det kanske vara svårt att ens le åt klippen, men fortsätt så ska du se att du till slut säkerligen skrattar.

 

2. Skratta högt

Ibland kan det vara bra att försöka skratta högt, även om du inte har något specifikt att skratta åt. För när du gör just det så triggar kroppen en massa andra funktioner som har med att bli gladare att göra. Försök därför skratta och även om det kan kännas väldigt onaturligt till en början så kan det till slut bli så fånigt att du faktiskt skrattar på riktigt.

 

3. Lyssna på musik

Att lyssna på musik har en rad positiva effekter på kroppen. Ta därför på dig lurarna och sätt igång någon låt som skapar positiva känslor i din kropp. Glad och härlig musik helt enkelt. Det här är även ett utmärkt sätt för många att koppla av, just genom att lyssna på skön och avslappnande musik.

 

4. Dansa runt

Precis som att det skapas positiva känslor i din kropp när du lyssna på musik, så kan det vara en bra ide att även dansa runt i rummet. Dansa är för många förknippat med just glädje och att ha roligt, så testa därför att sätta på någon musik du gillar och dansa runt.

 

5. Gå på en promenad

Det är få saker som har så positiv effekt på vår kropp som träning och motion. Känner du dig nere och vill bli gladare så är ett tips att ta på dig promenad eller löparskorna och gå ut. Du får då frisk luft och en chans att rensa tankarna från de negativa saker som kanske gör att du är nerstämd. Att samtidigt lyssna på din favoritmusik kan höja effekten ytterliggare ett steg så att du blir ännu gladare.

 

6. Hjälp någon

Det sista vi kanske tänker på när vi mår dåligt och känner oss nere är att hjälpa någon annan. Det är ju vi som behöver hjälp att bli gladare. Samtidigt så brukar vi ofta bli att känna oss otroligt nöjda och gladare om vi är snälla och hjälper andra.

 

7. Rita

Vissa har som vana att rita och måla varje dag, för andra var det någon de endast gjorde under bildlektionerna i skolan. Att rita och måla kan faktiskt fungera som terapi och kan få oss att släppa på trycket av de som tynger ner oss vilket kan få oss att känna oss gladare.

 

8. Skriv

Precis som att målning kan ha en viss terapieffekt på oss, så känns det för många bra att skriva av sig. Testa därför att skriva ner saker när du mår dåligt och vill bli gladare. Det kan vara ett sätt att få dina jobbiga tankar ner på papper, så att du slipper hålla dem i huvudet.

 

9. Umgås med kompisar

Ett bli gladare tips som är både enkelt och effektivt är att umgås med personer som får dig att må bra. Personer som får dig att skratta och känna dig värdefull. Du kan aldrig spendera för mycket tid med sådana personer.

 

10. Pyssla

Precis som att rita och skriva är bra bli gladare tips, så kan även hederligt pyssel få många på andra tankar. Du kanske själv är en sådan personer som älskar att pyssla och skapa saker.

 

11. Sjung

Om inte enbart musik kan få dig att känna dig gladare så kan du testa att sjunga. Det är ett sätt för att få ut energi som du kanske håller inom dig, vilket kan lätta på tyngden och helt enkelt får dig att känna dig gladare.

 

12. Var ute i naturen

Att vistas i natur och skog är rena rama glädjepillret för vissa. Det kan vara ett sätt att få dig på bättre tankar.

 

13. Ta ett bad

Vad är härligare än att krypa ner i ett varmt bad tillsammans med en bra bok. Detta är ett utmärkt sätt för att få dig att känna dig mer avslappnad och gladare.

 

14. Se på en rolig film

Varför inte titta på en rolig komedi som får dig att skratta. Försök att verkligen hänga med i filmens handling så du undviker att tänka på andra tråkiga saker.

 

15. Kramas

Ibland kan det vara så enkelt som att kramas med någon du tycker om. En lång och varm kram kan frambringa en rad lyckoämnen i kroppen som får oss att må bättre och känna oss gladare.

Nu har du fått 15 konkreta bli gladare tips som förhopnningsvis kan få dig att känna dig bättre till mods. Kom ihåg att det ibland tar tid att vända en dålig period till någonting bra, så ha tålamod.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *