Bli Framgångsrik på Jobbet

bli framgångsrik på jobbetAtt vara framgångsrik på jobbet kan innebära många saker. För vissa så är du framgångsrik när du nått så högt upp i företaget som du önskar. För andra så är det när du trivs på ditt jobb och är omtyckt av kollegorna.

Oavsett om du tillhör den första eller den andra kategorin, så finns det en hel del saker som kan vara bra att tänka på för att du ska lyckas på jobbet. På samma sätt som det finns en del fällor du vill undvika.

I den här artikeln så ger vi dig därför tips på hur du blir framgångsrik på jobbet!

Saker som framgångsrika personer gör på jobbet

Dina vanor på arbetsplatsen kan vara helt avgörande för hur du presterar och därmed hur framgångsrik du är på ditt jobb. Därför kan det vara en god idé att se över just vad du gör för lite av och vad du gör mycket av, för att hitta luckor och saker att förbättra. Det finns många studier som gjorts på framgångsrika personer och många gånger hittas flera likheter mellan dessa personer och de rutiner de har på sina arbeten. Här kommer några konkreta tips.

  • Var strukturerad – Tillhör du personerna som har en hel hög med papper på skrivbordet som ligger helt huller om buller? Då är det dags att tänka om. Vill du bli effektiv och framgångsrik på ditt arbete så gäller det att vara strukturerad och ha koll på läget. Ett första steg är att rensa upp på din arbetsplats. Släng sådant som inte används, sortera viktiga papper i pärmar och se till att ha så lite saker som möjligt på själva arbetsytan. Detta ser både proffsigt ut och minskar stress.
  • Planera dina dagar – Börja dagen med att lista alla arbetsuppgifter som ligger framför dig. Varje arbetsuppgift ska motsvara en punkt som du sedan kan pricka av när den är utförd. Detta ökar din motivation och minskar även det stress då du slipper ha alla arbetsuppgifter i huvudet.
  • Var tydlig i dina mail – Att skriva mail kan bli väldigt fel om du inte är van med detta. Se till att hålla dina mail korta och endast ta upp saker som är relevanta. Inled alltid mailet med en trevlig hälsningsfras och avsluta med en vänlig hälsning eller liknande. Många personer uppfattas som arroganta bara för att de är dåliga på att skriva mail. Det vill du undvika om du ska bli framgångsrik på ditt jobb.
  • Håll dina arbetstider – Att bli framgångsrik på jobbet behöver inte nödvändigtvis innebära att du ska komma dit först och gå sist. Snarare handlar det om att vara så effektiv som möjligt och göra det du ska på utsatt tid. Däremot får du inte glömma bort att arbeta de tider som är bestämda. Är det sagt att du ska börja klockan åtta så ska du vara där innan åtta, inte fem minuter över.
  • Var trevlig – Alla gillar vi glada och trevliga medarbetare. Se därför till att bjuda på ett leende och visa att du är en glad person. Väldigt enkelt och det kommer få dig själv att må bättre.
  • Var hjälpsam – Om någon undrar någon så var hjälpsam. Ska du granska ett arbete som en person gjort så ska du inte klanka ner på det personen gjort fel, utan rätta snällt och visa sedan vad det korrekta svaret är. Du vill inte vara den skadeglada personen.
  • Smöra lagom – Du ska ha respekt för din chef men för den delen behöver du inte vara bästa kompis med hon eller han. Håll det på en proffsig nivå och blanda inte in en massa privat tjafs.

Det här var några konkreta tips på hur du kan bli mer framgångsrik på jobbet. Många gånger handlar det om att ha rätt attityd och bra rutiner. Se därför till att se över just dina rutiner på arbetet.

Vilka är dina bästa tips? Dela gärna med dig i en kommentar!

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *