Bli Effektivare på Jobbet

bli effektivare på jobbetMånga har nog varit med om att det blivit mycket att göra på jobbet mellan varven. Kombinationen av att ha mycket som måste blir klart samtidigt som man kanske inte har tid brukar lätt kunna leda till stress. Stress vill man såklart undvika. Även om man kanske önskar att det var mindre att göra på jobbet ibland så är det många gånger en situation med mycket att göra som man lär vänja sig vid. För att då göra det bästa av situationen så kan man helt enkelt jobba med att bli effektivare på jobbet, någon som vi kommer skriva om här.

Bli Effektivare på Jobbet

Om du missat det tidigare så kan du ladda ner vår e-bok Bli Effektiv helt gratis. Där får du en rad med bra tips på hur du kan bli effektivare och får mer gjort på mindre tid. I den här artikeln tänkte vi vidga dessa idéer lite så att de blir mer anpassade efter ens situation på jobbet.

Skriv ner dina uppgifter

Det här är något som vi pratat om mycket här på Personlig Utveckling Centrum, att tänka på papper och skriva ner dina uppgifter som ligger framför dig. Du slipper då oroa dig för att det kanske är någon uppgift eller deadline du missat. Detta gör att du istället kan fokusera på själva uppgifterna och få klart dessa snabbare.

Att skriva ner sina uppgifter behöver inte vara mer avancerat än att man har ett vanligt anteckningsblock där du skriver ner uppgifterna och sedan stryker över de uppgifter du är klar med.

Ett enkelt tips att göra detta mer överskådligt är att använda olika färger för olika typer av uppgifter. Exempelvis så skulle dina administrativa uppgifter vara gröna, dina mötesuppgifter röda och så vidare. Detta gör att det blir enkelt att få en överblick över vad som ska göras.

Fokusera på En sak åt gången

Detta är något som jag tror många gör fel på. Vanligtvis när man har många saker som måste göras så försöker man lösa problemen genom att göra massa saker samtidigt. Du gör lite på en uppgift, lägger ifrån dig den för att göra lite på en annan. Detta resulterar i att nästan ingen uppgift blir färdig, vilket i själva verket kan öka stressen ännu mer.

Lösningen är att fokusera på en uppgift åt gången. Använd din förmåga att prioritera vad som är viktigast att göra först och ta sedan tag i den saken. Är du osäker på vilken prioritet saker och ting har kan du alltid fråga närmaste chef eller personen som du ska leverera till.

Skjut aldrig upp saker

Precis som att man brukar kunna få mycket att göra på jobbet så har du säkert varit med om att det varit lite mindre emellanåt. Får man då en uppgift som det kanske inte är så bråttom med så tenderar man att skjuta denna framför sig. Detta kan i sin tur resultera i att när man väl tar tag i uppgiften längre fram, så har det helt plötsligt dykt upp en massa nya saker som måste göras och du har därför skapat en stressad situation.

Försök att alltid göra uppgifterna på en gång. Det gäller att göra detta till en vana, istället för att ha ovanan att skjuta upp saker.

Kom ihåg, det krävs ofta inte mycket för att man ska bli effektivare på sitt arbete. Bara en av dessa saker kan göra underverk så börja redan idag att minska stressen på ditt arbete!
Om du vill läsa mer om att Bli Effektiv får du gärna ladda ner vår gratis E-bok. Du hittar den längre ner här på sidan exempelvis.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *