Bli Effektivare – 5 konkreta Tips

tips bli effektivareVi har nog alla emellanåt önskat att dygnet hade fler timmar. Tid är helt klart en bristvara och har man många bollar i luften är det lätt att allt flyter ihop till en enda röra. När man har en eller ett par stora uppgifter framför sig så är det ofta lätt att man inte ser alla små steg, som tillsammans leder till att man klarar uppgifterna. Istället ser man endast det enorma arbetet som totalt krävs. Därför blir man lätt handlingsförlamad och paralyserad över hur mycket det finns att göra samtidigt som man känner att tiden inte räcker till.

Du kan dock pusta ut en aning. Det finns massvis med knep för att utnyttja tiden på ett effektivare sätt och slippa känna hopplöshet samtidigt som vi rör oss närmare att klara uppgifterna. I det här inlägget kommer du få 5 konkreta tips för att bli effektivare. Vissa saker har du kanske hört och därmed kan det vara tid att påminna sig om dessa. Andra kanske är helt nya. Ta gärna en stund och reflektera över tipsen och hur just du kan använda dem i ditt liv.

Bli Effektivare med ToDo listor

Alla vi som hela tiden vill bli effektivare och utveckla oss själva är väl bekanta med så kallade ToDo-listor. Men få inser hur effektiva dessa listor faktiskt kan vara och vilken inverkan det kan ha på din tidseffektivitet. Problemet som många har när de blir många bollar i luften är just att de inte har någon koll. Man känner helt enkelt att man tappat kontrollen över situationen vilket knappast är bra för produktiviteten.

Ett enkelt sätt att komma runt detta är att använda ToDo-listor där man helt enkelt skriver upp punkter med de uppgifter som behöver göras. Kom ihåg att bryta ner större punkter i mindre sådana som blir enklare att klara. Har man allt för stora punkter så får man problemet att man aldrig får kryssa av en uppgift och missar därmed känslan av att man kommer framåt.

Börja med den tyngsta uppgiften

För att du ska bli ännu effektivare och ett sätt att ta ToDo-listorna till ytterligare en nivå är att man ser till att alltid börja med de tyngsta och jobbigaste uppgifterna. Varför kanske du undrar? Jo just för att när du väl klarat en av dessa större uppgifter och så kommer nästföljande uppgifter som är mindre att kännas betydligt enklare. Du har ju redan klarat den stora och tunga uppgiften.

Så kom ihåg, börja med de jobbigaste uppgifterna och spar de enklaste till sist.

Planera in raster

Vi har alla tidsbovar som kommer och hälsar på titt som tätt när vi behöver göra vårt jobb. Kanske har du en ovana att ständigt kolla mailen, eller se om dina favoritbloggar har uppdaterat. Att ständigt växla mellan att göra en uppgift och att kolla mailen är inte särskilt produktivt och det gör dels att själva uppgiften tar längre tid, samtidigt som du inte kan koppla av och faktiskt läsa bloggen eller mailen i lugn och ro med tanke på att du har uppgiften hängandes över dig.

Ett sätt att lösa detta är helt enkelt att planera in tid då du faktiskt får göra dessa saker. Man behöver koppla av mellan varven och genom att planera in dessa istället för att göra det lite nu och då får du ut mer av båda delarna. Ett sätt att göra detta kan vara att varannan timme ta 20 minuters rast där du helt enkelt får göra vad du vill. Ett annat sätt är att unna sig själva rasten efter en uppgift är klar. Då sporras du att klara av uppgiften snabbare.

Ta bort distraktioner

Hur mycket vi än vill undvika att uppdatera mailen, kolla telefonen osv så kan det vara svårt. Därför kan det vara bra att ta bort alla dessa distraktioner när du väl arbetar. Lämna mobilen i ett annat rum, eller ännu bättre, lämna den hemma. Man behöver inte vara tillgänglig 24 timmar om dygnet och kan du fokusera helhjärtat på dina uppgifter kommer du snabbare få tid till annat.

Undvik också att arbeta med tvn på i bakgrunden. Även om du inte störs direkt av det så kommer den indirekt att fånga din uppmärksamhet titt som tätt.

Ge dig själv belöningar

Sist men inte minst så får man inte glömma bort att belöna sig själv när man klarar vissa uppgifter. Nu kanske du inte behöver köpa en iPad varje gång du bockar av något på din ToDo-lista, men små belöningar som att man unnar sig en fikapaus när man klarat något. Ofta kan små belöningar få stor inverkan på hur effektivt man jobbar. Testa själv!

Hoppas du har fått tips och inspiration på hur just du kan bli effektivare i ditt arbete och därmed få mer tid över till annat. Tid är den viktigaste tillgången vi har, därför är det viktigt att göra det bästa möjliga med den.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.