Affiliatemarknadsföring blir allt mer populärt

Flera affiliateföretag visar bättre och bättre siffror år från år. En marknadsföringsform som både tar marknadsandelar från andra kanaler och är mycket kostnadseffektiv för de företag som väljer att arbeta med detta. Just dess kostnadseffektivitet kan vara en av orsakerna till att populariteten ökar. Men det bör även finnas andra orsaker.

För det första ökar marknaden (antalet personer som köper produkter och tjänster online) kraftigt. Under 2016 räknade HUI med en ökning av E-handeln på 16% vilket är betydligt mer än vad fysiska butiker förväntades öka. När allt fler handlar online kommer även sökningar på Google och efterfrågan på specifika produkter öka. Därmed finns underlag för att jobba med fler produktkategorier än tidigare. Eftersom affiliate är provisionsbaserat är det ju extremt viktigt att välja att marknadsföra efterfrågade produkter.

För det andra efterfrågar konsumenten allt mer information (content marketing) samt prisjämförelser. Detta är något som affiliates generellt är duktiga på och inte minst prisjämförelser som skapar tydliga fördelar mot E-butikerna. Därmed är det inte ovanligt att konsumenter på eget initiativ söker sig till dessa affiliatesidor vilket gör att sajtägarna inte enbart behöver förlita sig på SEO för att tjäna pengar.

För det tredje är det fler företag som intresserar sig för denna marknadsföringsform. Det handlar inte bara om att fler får kunskap om vad det handlar om utan även att man anser att marknadsföringen är ”seriös”. Många inser även fördelen när de sätter sig in i hur kostnadseffektiv denna väg är i jämförelse mot andra marknadsföringskanaler.

Även Googles uppdateringar kan ha en avgörande roll. Det räcker idag inte med att ”slänga upp” en affiliatesida för att tjäna pengar. För att Google ska låta den klättra uppåt bland sökresultaten krävs bra innehåll och en bra användarupplevelse. Kvalitén har därmed överlag ökat på dessa affiliatesidor. En höjd kvalitetsnivå som både gynnar konsumenten, företagen och de som arbetar med affiliate.

I siffror

År 2013 omsatte Adrecord (Enligt allabolag.se) ca 7,5 miljoner, året efter 11,7 miljoner och år 2015 ca 15 miljoner. På tre år lyckades man alltså fördubbla omsättningen. Liknande siffror kan man se hos en av dess konkurrenter Adtraction. År 2013 omsatte Adtraction ca 47 miljoner, året efter ca 82 miljoner och år 2015 drygt 124 miljoner. Motsatt utveckling kan däremot ses hos en av de allra största aktörerna, Tradedoubler. Företagets omsättning var 2013 ca 2 miljarder och hade 2015 sjunkit till 1,6 miljarder.

Tips på liknande artiklar