6 Knep för att bli mer Produktiv på Jobbet

bli mer produktivÄr du en person som ständigt måste jobba över för att ens hinna med dina vanliga sysslor på jobbet? Tar du ofta med dig arbetet hem och arbetar in på småtimmarna när barnen har lagt sig? Det här är rutiner som kan straffa sig i längden och kan skapa både stress och tråkigheter för dig.

Men hur ska du då hinna med alla sysslorna på jobbet med tanke på att arbetstiden är begränsad av åtta timmar, om du nu inte vill arbeta över?

Ett sätt är att helt enkelt bli mer produktiv på jobbet!

Stress på arbetsplatsen

Många kan nog skriva under på att de arbetar bäst när de har deadlines att passa och helt enkelt lagom med press som ligger på. Samtidigt blir det mindre roligt när stressen tar över och arbetsuppgifterna blir överväldigande, vilket ofta resulterar i att man får ännu mindre gjort.

Stress på din arbetsplats kan ha flera orsaker. I värsta fall så är din tjänst helt enkelt för omfattande för en person att klara av, varav det kan vara svårt att få till en förändring om du inte talar med din chef. Även om du har en tjänst som är anpassad att klaras av för en person, så kan det alltid dyka upp saker som ligger utanför din planering som helt enkelt gör hela situationen oumbärlig. Då gäller det att ha ett bra arsenal med verktyg för att arbeta så effektivt som möjligt!

Knep för att bli mer Produktiv på Jobbet

Vad ska man då tänka på och vilka knep kan du ta till för att öka din produktivitet och helt enkelt får mer gjort under arbetsdagen, utan att du blir för stressad av situationen. Här följer några smarta och effektiva knep som du kan ta till redan idag för att göra din arbetsdag mer hanterbar och roligare för den delen.

  • Planera dagen – Nyckeln till en strukturerad arbetsdag med minimal stress och maximal effektivitet heter att planera dagen. Om det inte är en rutin du har idag så bör du absolut se till att skaffa den med en gång. Att planera dagen innebär att du det första du gör efter att du hämtat första koppen kaffe sätter dig ner och listar punkt för punkt de olika arbetsuppgifterna som ska utföras under dagen. Du hittar ett inlägg här på sidan som beskriver hur du ska göra en så bra Todo lista som möjligt. Ett av de viktigaste tipsen från den artikeln är att du ska börja med de tyngsta uppgifterna först, då du har som mest energi, och sedan minska storleken på uppgifterna mot slutet av dagen.
  • Ta Pauser – Ett vanligt misstag många gör när de är stressade och har mycket att gör, är att de hoppar över raster. Detta är ett stort misstag som kan kosta dig en massa dyrbar tid i ditt arbete. Se till att ta mikropauser en gång per timme eller varannan timme, lite beroende på vad som passar dig bäst. Se gärna till att få lite frisk luft och rör på dig så att du får igång kroppen. Allra helst om du har ett stillasittande arbete.
  • Oförutsetta uppgifter – Även om du planerar in alla arbetsuppgifter som ska hinnas med under en dag, så kommer det nästan alltid dyka upp uppgifter som du inte hade räknat med när du gjorde planeringen. Detta kan vara kollegan som måste ha en rapport eller chefen som måste få status på ditt projekt. Eftersom detta nästan alltid händer så ska du se till att planera in tid i din kalender för dessa oförutsetta arbetsuppgifter. Dyker det inte upp några så är det bara en bonus och du kan fortsätta med dina vanliga uppgifter. Men har du inte planerat in tid för detta så riskerar hela din planering att falla och stressen att smyga sig på. Detta vill du givetvis undvika!
  • Drick vatten – Vatten är inte bara gratis (på jobbet) utan även en superdryck som får din kropp att fungera optimalt. Det är väldigt vanligt att folk dricker alldeles för lite vatten och därför blir uttorkade och trötta. Ha som vana att alltid ha en flaska vatten vid din sida, så att du hela tiden fyller på med vatten under dagen. Detta kan göra underverk för hur du mår.
  • Städad arbetsplats – Det är få saker som kan göra dig stressad som att inte ha koll. Något som lätt bidrar med att du får mindre koll är om du har en rörig arbetsyta så som ditt skrivbord. När papper ligger osorterade och huller om buller så blir du inte bara stressad, utan det tar även längre tid för dig att hitta det du ska ha. Se därför till att storstäda din arbetsplats på en gång så har du ett bra utgångsläge för att bli riktigt effektiv. Ett rent skrivbord ser dessutom mer proffsigt ut och är roligare att komma till varje dag. Så se till att städa med en gång!
  • Kolla inte mailen hela tiden – En annan sak som väldigt lätt distraherar dig är din mail. Varje gång datorn plingar till eller nytt mail symbolen dyker upp på skärmen så tappar du fokus på det du arbetar på vilket därmed kommer ta längre tid. Se därför till att stänga av ljud och notifieringar och skaffa rutinen att endast kolla mail vid vissa tidpunkter. Världen går inte under bara för att du inte svarar på ett mail på en gång. Är det väldigt viktigt så kommer personen i fråga att kontakta dig på annat sätt. Kolla mailen vid några tillfällen per dag och se då till att svara på allt du läser. Varje gång du läser ett mail som du skjuter upp att svara på så tar det kapacitet och fokus från dig och den syssla du egentligen höll på med. 

Nu har du förhoppningsvis utökat din arsenal för att motverka stress och helt enkelt bli mer produktiv i ditt arbete. Kom ihåg att dessa små vanor som beskrivs i detta inlägg kan göra stora underverk på ditt arbete och därmed även på hur du mår. Så se till att göra skillnad redan idag genom att börja dina nya bra rutiner.

Har du fler tips på hur man kan bli mer produktiv i sitt arbete och minska stressen? Lämna gärna en kommentar här till artikeln.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.