5 sätt att få tillbaka motivationen efter semestern

motivation efter semesternVi befinner oss nu i mitten av augusti och på många arbetsplatser börjar de flesta komma tillbaka efter sina semestrar. Du kanske själv precis har börjat jobba igen och känner hur segt och omotiverat det kan vara till en början. Även om den här sommaren inte bjöd på det mest underbara vädret så är det i alla fall skönt att få vara ledig, att kunna sova längre kanske och många gånger gå ner i varv. När vi nu börjar våra arbeten igen så ska den högre växeln läggas i igen vilket kan bli ett tvärt kast från hängmattans lugna dagar.

Bara för att vi varit lediga en tid så behöver inte omställningen till jobb vara särskilt lång. Det finns en hel del knep att ta till och i det här inlägget så bjuder vi på 5 sätt att få tillbaka din motivation efter semestern.

1. Kom igång med träningen

För många så är semestern inte bara paus från arbete, utan många gånger lägger vi de flesta av våra bra och utvecklande vanor på hyllan. Det behöver inte vara fel med det, men för att hitta tillbaka till vårt vanliga flow så gäller det att alla vanor kommer på plats så snart som möjligt. Träning är en otroligt viktig ingrediens för att vi ska må bra. Se därför till att du kommer igång med dina träningsrutiner, gärna innan du börjar första arbetsdagen.

Känns även detta tungt så får du börja i små steg med promenader och sedan öka tills du kommer till din normalnivå för träning.

2. Ställ om din dygnsrytm

Sommaren innebär ofta att vi ställer om vår dygnsrytm en aning mot vad vi är vana vid under arbetsveckor. Du kanske stannar uppe längre på kvällarna och sedan sover lite längre på morgnarna. Sådant som helt enkelt hör sommaren till. Många väntar in i det sista med att försöka ställa tillbaka dygnsrytmen. Ibland kanske samma dag som första jobbpasset. Om du har möjlighet ska du istället försöka ställa tillbaka rytmen några dagar innan. Då slipper du vakna upp och känna dig både omotiverad och supertrött. Har du redan börjat jobba så gäller det istället att gå tillbaka till din normala dygnsrytm och inte leva kvar i din sommar dygnsrytm.

3. Gå igenom dina mål

Ett annat effektivt verktyg för att få tillbaka motivationen är att återigen börja gå igenom dina mål. Påminn dig om vart du vill vara när du uppnått dina mål och börja sedan jobba dagligen med dem. Att ha tydliga nerskrivna mål är otroligt viktigt för att vi ska känna oss motiverade.

Har du inga mål sedan tidigare så är det hög tid att sätta dig ner och skriva ner dina mål. Läs gärna igenom artikeln vi har här på personlig utveckling centrum om just SMARTA mål.

4. Sortera dina mail

För många så är första veckan efter semestern ett totalt kaos på jobbet. Även om du har varit ledig så finns det säkerligen personer och kanske kunder som inte varit det, och därmed sett till att fylla din inkorg till bristningsgränsen. Bara synen av antalet olästa epost-meddelanden kan få en att vilja stänga av datorn igen och gå hem.

Men kom ihåg, många av dina mail har säkert blivit hanterade av någon backup under sommaren, samt att många mail kan vara en serie av svar mellan olika personer. Istället för att börja med de älsta mailet kan det vara klokt att börja med de nyaste. Då riskerar du inte att börja jobba med något som kanske har blivit löst.

5. Strukturera dina arbetsdagar

En av nyckeln till minskad stress på arbetet är att ha en plan och struktur för dina arbetsdagar. Nu när du kanske möts av kaos och veckovis med obesvarade mail blir den vanliga strukturen lätt rubbad vilket därmed skapar kaos. Försök trots detta att inte snöa in dig i inkorgen utan gå tillbaka till din strukturerade arbetsdag så snart som möjligt. Även om det innebär att vissa mail blir besvarade lite senare så undviker du förhoppningsvis en massa stress och onödigt arbete.

Hoppas du haft en härlig semester och känner dig utvilad även om det kan kännas tungt att börja arbeta igen.

Vilka är dina bästa tips för att hitta tillbaka till motivationen igen efter en lång semester?

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *