5 Knep för att bli Piggare på Jobbet

Tips för att bli piggare på jobbetAlla har vi dagar då vi känner att vi hellre skulle stannat kvar i sängen och sova några timmar extra istället för att vara på jobbet. Du kanske har fått dina 7-8 timmars sömn men känner ändå att kroppen är trött och du går runt och gäspar.

När vi är trötta på jobbet så presterar vi sämre, lär oss mindre och är i regel mindre glada. Men du kan samtidigt vara lugn, genom några små förändringar kan du göra underverk på ditt välmående och samtidigt känna att du bli betydligt piggare på jobbet.

En början kan vara den här artikeln där vi ger dig 5 tips på hur du helt enkelt blir piggare på jobbet!

Se över dina sömnrutiner

Det här kanske inte kommer som någon chock men en av grundpelarna för att du ska känna dig pigg och utvilad är att du sköter din sömn. Här handlar det om att ha en rutin där du får dina 7-8 timmars sömn varje natt. Många har en tendens att vara uppe sent på kvällarna och slarvar med sömnen, i tron om att just dem kan prestera på topp med endast 4-5 timmars sömn i kroppen. Men det kan jag nästan garantera dig att du inte kommer klara av i längden och det är mer än trötthet som blir resultatet av för lite sömn. Är du en person som tränar och kanske bygger muskler så är tillräcklig sömn lika viktigt som kost och träningen i sig.

Det är du som känner dig själv bäst och vet även vad som får dig att slarva med sömnen. Några generella råd när det kommer till bra sömn så är det att:

  • Undvika datorer och läsplattor i sängen. Detta gör att du är vaken längre och får svårt att somna många gånger.
  • Drick kamomill the vilket har en lugnande effekt.
  • Undvik koffein för sent under dagen. Byt kaffet mot koffeinfria alternativ.

Vill du ha fler tips på hur du kan förbättra din sömn så har vi skrivit en artikel om just det här på personlig utveckling centrum. Kika gärna in den för fler tips.

Se till att sköta Kosten

En lika viktig pusselbit för ditt välmående och hur pigg du känner dig är dina matvanor. Genom att äta bättre så kan du få mer energi som räcker längre och därför gör dig piggare över tid. Nu är inte detta någon sida om kost, men några generella tips som är lätta att ta till är att:

  • Undvik socker. Söt mat gör att dina energidepåer skjuter i höjden, bara för att en kort stund senare falla rejält. Socker är med andra ord en dålig energikälla som dessutom gör oss feta.
  • Ät regelbundet och försök att hitta en balans mellan bra kolhydrater så som ris, potatis, bulgur, med grönsaker och rejält med protein.
  • Drick gärna kaffe men inte för sent på dagen. Det finns många bevisade hälsoeffekter med kaffe, men det är även känt att för mycket koffein kan störa din nattsömn om den intas för nära inpå läggdags.
  • Drick mycket vatten. Vatten är en sån där superdryck som förbättrar massor av processer i kroppen. Dessutom kan vätskebrist leda till en rad tråkigheter som garanterat gör dig trött. Se därför till att alltid ha en flaska med vatten nära till hands.

Du kan ta din kost till många steg, men du kommer långt bara genom att utesluta eller minska på socker rejält, samtidigt som du äter bra och dricker mycket vatten.

Stå upp och jobba

Idag är det väldigt många som har stillasittande jobb dagarna i ända. Är du en av alla dem så ska du se till att få ett höj- och sänkbart skrivbord som gör att du kan stå upp och arbeta. Det finns en rad hälsofördelar med det förutom att du bli piggare, men för att nämna några:

  • Du får bättre hållning.
  • Du förbränner mer energi.
  • En varierad arbetsställning minskar risken för skador.
  • Du blir piggare.

Om du är van att alltid sitta ner och arbeta så kommer du säkert bli trött till en början av att stå. Så därför kan det vara bra att börja i små steg, där du kanske står upp en halvtimme och sedan sitter ner en timme. Öka sedan tiden du står tills det att du känner att du kan stå hela dagen. Tro mig, du kommer se en massa hälsovinster från detta!

Ta regelbundna pauser

Du arbetar inte optimalt genom att slita åtta timmar i streck utan raster. Se istället till att ta regelbundna kortare pauser där du får chans att låta stress och trötthet rinna av dig. Det behöver inte vara mer än att du går och hämtar kaffe och samtidigt passar på att prata med någon kollega. Se till att utnyttja dina raster och använd dem inte bara till att surfa på nätet. Rör du på dig kommer du bli piggare och få mer ork resten av dagen.

Promenad till och från jobbet

Ännu ett tips som inte bara gör dig piggare på jobbet, utan även ger dig en rad hälsofördelar tillsammans med ekonomiska vinster. Genom att börja med en promenad till jobbet istället för att ta bilen så gör du både dig själv, din hälsa och även din plånbok en tjänst. Om du väljer att gå även om det enbart är 20-40 minuter varje dag så kommer du se otroliga effekter på ditt välmående över tid. Kombinerar du även detta med en bättre kost så kan du säga hej då till en massa onödiga kilon på kroppen.

Om detta känns tungt så kan du även här börja i små steg, där du första veckan går en eller två dagar, för att sedan öka detta tills den dagen du föredrar att gå istället för att åka bil.

Som du märker så kan du med dessa enkla knep göra så att du mår betydligt bättre och även känner dig betydligt piggare på jobbet. Du får gärna komplettera listan i en kommentar här under artikeln.

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.