4 sätt att besegra Rädsla

Vi kan nog alla lägga handen på hjärtat och erkänna att det är saker som skrämmer oss emellanåt. I vissa fall kan rädslan vara förödande och hålla oss tillbaka från att uppnå mål och drömmar. I själva verket så är rädsla framgångens fiende nummer ett!

I vissa lägen så står vi där, förlamade av rädslan utan  förmåga att agera. Hur mycket du än vill gå fram till den där personen och berätta hur mycket du gillar den, eller hur mycket du än vill gå på intervjun för det där jobbet du så länge drömt om, så finns rädslan där och håller ett hårt grepp om dig.

Hur kan man då bära sig åt för att besegra rädslan och komma närmare sina drömmar och mål? Här får du 4 sätt att besegra rädsla.

Fråga dig själv, vad är det värsta som kan hända?

Hur det än är så är det ofta vi är rädda för saker som knappast är livshotande. Du kanske ska på arbetsintervju och känner en rädsla inför detta. Vad du än räds inför så fråga dig själv vad det värsta som kan hända är. Skriv sedan ner det och läst det några gånger. I många fall så är man rädd för att göra bort sig eller liknande. Med andra ord, inget livshotande.

Genom att fråga sig själv vad det värsta som kan hända är, samtidigt som man skriver ner det, så tonar man ner rädslan. Ofta handlar rädsla om att inte känna kontroll över en situation och att inte veta hur det kommer gå. När du sedan skriver ut det på detta sätt så får du en klarare bild över hur lite du faktiskt riskerar och därmed dämpas rädslan.

Hur skulle en orädd person agera?

Ett effektivt sätt att ta sig an situationer som skrämmer en, är genom att agera så som en säker person skulle agerat i samma situation. Vi är alla olika och vissa är livrädda för saker som knappt berör andra. Tänk dig därför hur en säker person skulle agerat i samma situation, och tänk dig sedan att du är denna person och agera på samma sätt.

Tänk dig att du ska hålla en presentation i skolan och känner dig rädd inför detta. Hur agerar personer som är säkra på att hålla presentationer? Försök att tala högt, se din publik i ögonen och helt enkelt agera som en säker person skulle gjort. Det kanske inte känns bra på en gång, men fortsätter du på detta sätt, så ska du se att kroppen till slut tror att du är säker. Med andra ord så blir du säker om du agerar som om du vore det!

Visualisera att du lyckas

Ett annat effektivt sätta att dämpa rädslan är genom att visualisera hur man lyckas i situationen. Låt oss säga att du ska hålla den där presentation som får dig att ligga sömnlös på nätterna. Gör då så att du morgon och kväll, slappnar av och ser framför dig hur du står där och håller en perfekt presentation. Ju mer detaljer desto bättre. Visualisera hur publiken applåderar åt dig när du är klar, kanske till och med ger dig stående ovationer. Försök lev dig in i hur härligt det känns när du står där. Visualisering är ett otroligt effektivt sätt att tacka bland annat rädsla.

Att agera botar din rädsla

Det absolut effektivaste sättet att bota rädsla är genom att agera. Ofta är rädslan som störst innan man gör det som skrämmer en, istället för när man faktiskt gör det. Genom att agera så besegrar du rädslan med tanke på att det inte är något farligt du faktiskt gör. Utmana rädslan och utsätt dig för saker som gör dig obekväm. Detta kan vara det absolut mest effektiva sättet att utvecklas på. Genom att helt enkelt lämna sin komfortzon och utmana rädslan.

Vilken rädsla har du lyckats besegra och hur bar du dig åt?

Tips på liknande artiklar

3 Svar

  1. Linus skriver:

    jag har besegrat min rädsla mot berg-o dalbanor. tack så himla mycket: )

  2. Linnea skriver:

    Jag har besegrat min rädsla för andar tack vare er!
    =D

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *