4 Bra Vanor att Skaffa nästa År

bra vanor att skaffaVi fortsätter lite på nyårstemat och möjligheten att skaffa nya bra vanor inför ett nytt år. Som vi skrev tidigare så brukar man vid årsskiftet ha extra hög motivation vilket man ska ta tillvara på, framförallt när det kommer till att skaffa bra vanor.

När vi pratar om vanor så är det helt enkelt saker i vår vardag som på något sätt blir en del av vår livsstil. En dålig vana skulle kunna vara att man äter skräpmat till lunch bara för att man inte orkar eller känner att man hinner äta mer nyttig mat.

En god vana skulle kunna vara att du går upp en timme tidigare varje morgon för att ta en promenad.

Nu tänkte jag tipsa om 4 bra vanor som kan vara lämpliga att skaffa så här när ett nytt år börjar. Det är egentligen inget sensationellt men många gånger saker man lätt glömmer bort och tar för givet.

Visa tacksamhet

Först ut har vi lite av en favorit här på personlig utveckling centrum. Att visa tacksamhet mot andra.

Detta verkar så enkelt när man läser det men många har väldigt svårt att faktiskt tacka andra och visa att man uppskattar dem. Är du en av dem så kan det vara läge att börja träna på detta.

Att visa tacksamhet handlar inte enbart om att få andra att må bra, utan det ger en otroligt bra känsla för en själv. Prova ska du få se. Nu menar vi inte att du ska springa runt och säga tack till allt och alla. Utan det handlar om att visa tacksamhet mot sådana som du uppskattar, vänner, familj eller kanske grannen som hjälper dig att skotta?

Träna mer och ät nyttigare

Det här är förmodligen ett av de populäraste nyårslöftena. Att flest gymkort tecknas vid den här tiden på året är nog ingen slump.

Precis som vi skrivit tidigare så är det väldigt vanligt att man tränar stenhårt någon vecka efter nyår, för att sedan falla tillbaks i gamla mönster och kanske sluta träna helt till slut.

Vi tycker istället man ska vara realistisk. Börja i liten skala, sätt upp mindre realistiska mål.

Kom ihåg att all träning är bra träning, så är du ingen träningsfantast sedan innan kan det vara lämpligt att kanske börja med en promenad varje dag? Börja smått och öka sedan.

Det gäller att man tar träningen och motion till ett stadie där det blir en naturlig del av vardagen. Man funderar då aldrig på om man ska träna eller inte utan gör det bara. Jobba mot att komma dit!

Läs fler böcker

Att läsa böcker är något du bör få som vana. Det gör dig inte bara mer allmänbildad, utan förbättrar din läs och skrivförmåga.

Det är även ett sätt att slappna av och kan vara ett utmärkt sätt att varva ner på kvällarna.

Nu kanske du gillar spännande deckare eller romaner. Försök även få in någon bok som gör att du utvecklas inom olika områden. Speciellt på områden som du jobbar med eller är extra intresserad av. Det finns exempelvis väldigt många bra böcker som handlar om personlig utveckling. Under vår boksektion kan du läsa recensioner av böcker vi läst och rekommenderar.

Informationsfria dagar

Från det att du kliver upp tills att du går och lägger dig så matas du av otroligt mycket information. Du kanske kollar nyheterna på mobilen det första du gör när du vaknar.

Mycket av detta är vad vi brukar kalla brus, onödig information som inte gör någon nytta.

Ett tips är därför att införa informationsfria dagar.

Med det så menar vi dagar där du helt och hållet struntar i nyheter, Facebook och internet. Lämna din smartphone hemma. Kolla inga nyheter eller så på nätet.

Detta är mycket svårare än man tror, så det gäller att få in det till en vana man gör någon gång i månaden. Se till att ta tillvara på den stunden och umgås med nära och kära, motionera eller varför inte läsa böcker?

Hoppas du får en trevlig nyårsafton.

Gott nytt år!

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *