3 Steg till en Bättre start på dagen

Klockan ringer och du sträcker dig för att stänga av larmet. Du inser hur tidigt det är och hur trött du känner dig. Om du ändå kunde stänga av larmet och sedan sova vidare, utan att behöva tänka på att gå upp. Eftersom du velat sova så länge som möjligt och ställde larmet på senast tänkbara tid, tvingas du nu skynda upp för att inte bli sen. Du slänger i dig en snabb frukost, om ens det och tar sedan snabbt på dig kläderna för att skynda ut till vardagens bestyr. Känner du igen dig i detta? Du är i så fall inte ensam!

Många startar dagen på just detta sätt. Man är trött och stressar på en gång upp kroppen. Är detta verkligen optimalt för att vi ska må bra och om inte, hur kan man bära sig åt för att få en så bra start som möjligt på dagen? Här får du några konkreta tips på hur du kan få en bättre start på dagen.

Börja kvällen innan

Problemet som många har är att de inte förbereder det minsta lilla kvällen innan. Om du väljer att göra några sysslor just kvällen innan istället för på morgonen när du kanske har som mest bråttom, så kommer du spara en otrolig massa tid när klockan väl ringer. Några saker som du skulle kunna förbereda kvällen innan är.

  • Ta fram kläder du ska ha.
  • Förberedd kaffebryggaren så det bara är att stoppa i sladden morgonen därpå.
  • Packa väska så du slipper springa runt och oroa dig för att glömma saker.
  • Duscha på kvällen istället för på morgonen.
  • Förbered frukosten.

Detta är bara några av alla de sysslor som du kan göra kvällen innan, för att därmed få mer kvalitetstid på morgonen och slippa stressa. Se gärna över dina morgonrutiner för att upptäcka fler saker som du kan göra kvällen innan.

Lägg dig en halvtimme tidigare

Om vi ska vara pigga på morgonen så gäller det att man sover tillräckligt länge. Man brukar säga att mellan sex till åtta timmars sömn per natt är något man ska sträva efter. Många har svårt att komma i säng på kvällarna kanske för att de ska se något tv program, läsa bok osv. För att ändra på detta så kan du lägga dig en halvtimme tidigare mot vad du brukar. Om det fortfarande är så att du är en bit ifrån dina sex till åtta timmar så får du justera och lägga dig ytterligare en halvtimme tidigare nästa kväll.

Gör sedan så att du går upp en halvtimme tidigare mot vad du brukar. Se till så att du förberett kvällen innan som beskrivs i punkterna ovan. Med den här extra halvtimmen så kan du nu göra dig i ordning, och sedan få kvalitetstid över där du mjukstartar dagen för att göra den så bra som möjligt. Du har här chansen att i lugn och ro läsa lite varje morgon, gå en promenad eller helt enkelt göra saker som får dig att må bra. Visst, för många är sova något man vill men genom att aktivera dig istället på morgonen, så fyller du kroppen med energi och är sedan redo att möta dagens alla utmaningar.

Ät nyttigt

Sist men inte minst så gäller det att äta rätt på morgonen. Frukosten är den viktigaste måltiden som man brukar säga och allt för många slarvar just med denna. Försök att äta en varierad kost, där du får i dig alla olika näringsämnen. En grov macka, ett glas juice och ett ägg brukar fungera. Använd fantasin.

Vad är dina bästa knep för att starta dagen på så bra sätt som möjligt?

Tips på liknande artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.