3 sätt att Sova bättre

bättre sömnSömn är otroligt viktigt. Det är då vi laddar våra batterier och låter dagens alla händelser och intryck sjunka in.

För vissa räcker det med att man vilar huvudet mot kudden och sluter ögonen för att man genast ska sova som en stock. För andra är det svårare och kanske ligger man länge och vrider på sig innan man lyckas somna, i vissa fall på grund av att man till slut blir så trött att det inte går att hålla sig vaken.

Vilka knep kan man ta till om man nu har problem med att somna om kvällarna? Här kommer tre sådana tips som kan hjälpa dig att sova bättre.

Läs en bok

Testa att läsa en bok eller tidning när du ska gå och lägga dig. För många är detta i sig rena rama sömnpillret då man enkelt blir trött i både kropp och ögon. Ha alltid en bok nära till hands när du ska sova.

Vill dock höja ett varningens finger, vilket är att du inte ska välja en allt för spännande bok då detta i sig kan få dig att vara vaken för att läsa vidare.

Undvik mat sent på kvällen

Vissa har en tendens att ta en nattmacka eller äta mat sent på kvällarna, många gånger alldeles innan sängdags. Detta är något du vill undvika, dels för att du inte gör av med lika mycket energi när du sover varav man då lätt går upp i vikt av det. Det andra är att det sätter fart på din mage vilket kan göra det svårt för dig att sova.

Se därför till att äta kvällsmat tidigare på kvällen och undvik den där nattmackan.

Ta en kvällspromenad

Tänk att en promenad kan vara bra till så mycket. En god idé kan vara att ta en promenad på kvällarna en stund innan du ska gå och lägga dig. Då får du chansen att rensa tankarna vilket är extra bra om du är en person som ligger och grubblar mycket när du ska sova.

Dessutom gör promenaden att du blir trött i sig. Ta en promenad som sagt en stund innan du ska lägga dig så du har tid att varva ner när du kommer hem. Den friska luften i sig kan göra dig pigg vilket kan göra det svårt att somna direkt efter promenaden.

En god natts sömn kan verkligen göra underverk och ladda upp batterierna så att man fylls av energi dagen efter.

Har du några bra knep för att somna på kvällarna?

Tips på liknande artiklar

2 Svar

  1. tinis skriver:

    Jag håller med om att det är skönt att läsa en stund innan man ska sova. Men jag har då kunnat läsa deckare utan problem, jag ser till att sätta en stopptid på mig själv. Däremot undviker jag Stephen Kings skräckböcker.

    Några andra smarta knep är att drick koffeinfritt te, äta en banan och stänga ner datorn och tv:n en eller två timmar innan läggdags.

    Ett annat tips är att duscha en stund efter att man ha borstat tänderna. Använd duschkräm med doft av lavendel, det en rogivande doft som gör en avslappnad, än en fruktig tvål. Ha pyjamasen i närheten.

    • Fredrik skriver:

      Hej Tinis!
      Tack för dina tips! Håller med om att just skräckböcker inte är någon höjdare innan jag ska sova. Även jag är ett stort fan av koffeinfritt te där Friggs blåbärste är en favorit. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.